Waarom lopen veel mensen tegen beter weten in vaak met de kudde mee?

Ik zie dat mensen vaak bang zijn om een eigen mening te geven, of gewoon hun allernaasten laten vallen. Hoe komt dat?

Toegevoegd na 3 uur:
Jongens en meisjes, ik mag geen plusjes meer geven! Dus denk ze er maar bij ...:-))

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat is niet tegen beter weten in. Als ze het beter wisten, zouden ze het niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De mens is van nature een individualistisch kuddedier.

De angst om een eigen mening te geven komt vaak doordat ze bang zijn zelf uit de kudde verdreven te worden. Ze laten liever een naaste vallen, dan dat ze zelf vallen.

Je ziet dit vaan in streng religieuze gemeenschappen. De angst om verstoten te worden is vele malen groter dan meegaan met de meute terwijl je het er niet mee eens bent.

Nu is in Nederland ook nog eens zo dat je vooral je hoofd niet boven het maaiveld moet uitsteken, want voor je het weet wordt je een koppie kleiner gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze een eigen mening hebben, dus jij tegen zeg maar 100 anderen dan sta je zwak en dat wil je niet.
(stel je voor ze kijken anders tegen je aan of gaan roddelen over je)
dus ga je maar met de kudde mee.
kijk naar vorig jaar, de mexicaanse griep.
wat een ophef, maar de meeste mensen lieten zich inenten of hun kind.
ja iedereen doet het toch??
(blij dat ik me kind niet heb laten enten hiervoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder heeft een mening,en soms word die niet gewaardeerd en zijn mensen bang om vrienden te verliezen of om familie kwijt te raken, het geven van je mening moet je eigenlijk sterker maken , maar ja dat is niet altijd zo ..helaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kuddevorming komt voorall voor bij sociale dieren en komt voort uit het feit dat je samen sterk staat tegenover een eventuele vijand. De een zal hem eerder zien de ander eerder horen of ruiken, als het dan tot een gevecht komt sta je met meerdere toch sterk tegenover een sterkere vijand.
Bij mensen is dat uiteindelijk een kwestie geworden van het niet aangaan van risico`s e.e.a. door de commercie versterkt om een hype te veroorzaken hetgeen veel geld kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn kuddedieren. En worden vaak beheerst door de angst om alleen te komen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet opgewassen bent tegen eenzaamheid kan je beter met de kudde ten onder gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het vaak een gebrek aan lef of karakter is, of om in een goed daglicht bij iemand te komen (slijmballen dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij onevenredig veel gestemd, of ik ?
Misschien moeten de moderators zelf maar GV aan de gang houden, want wij schijnen er niets van te begrijpen of te kunnen.
Toch heel erg bedankt voor het plusje dat er niet staat.
Mijn dag kan echt niet meer stuk en ik zal heerlijk dromen en morgen euforisch weer opstaan en een feest gaan organiseren. :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag helemaal geen plusjes of minnen meer geven ?
Op wie had je dan teveel gestemd ?
Mogen we na 10 uur 's avonds eigenlijk nog wel op GV , of worden we dan door de heren naar bed gestuurd ?
Dat zal vast en zeker ook nog wel komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nou, mijn dag kan niet meer stuk :)
Het is helemaal niet zo makkelijk om voor een afwijkende mening of overtuiging uit te komen.
Van die kop en dat maaiveld...
Dus soms is het simpelweg veiliger en eenvoudiger om maar met de kudde mee te gaan, zoals je zegt.
Of ze vinden het de moeite niet waard om voor hun mening op te komen in bepaalde gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit rust geeft. Tegen de stroom ingaan kost moeite en er zijn al dingen genoeg in 't leven die energie kosten. Meestal maakt het niet veel uit of je nu met of tegen de groep bent, dus waarom zou je daar energie in steken.

Toegevoegd na 20 uur:
Waarbij ik me nu de bedenking maak dat niemand mij een min kan geven op dit antwoord. Immers, mijn antwoord is niet in lijn met de meerderheid van de andere antwoorden. Als iemand mij een min geeft, moet ik energie steken in het verdedigen van mijn stelling. Wat op zijn beurt de juistheid van mijn antwoord aantoont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je in de vraag ook stelt veel mensen lopen tegen beter weten vaak met de kudde mee, er zijn gelukkig nog steeds mensen die wel zichzelf durven zijn.
Maar alleen kunnen we niet leven dus we zullen ons altijd aan de maatschappij aan moeten passen.
Maar wat zou het fijn zijn als meer mensen zouden beseffen dat ze wel degelijk invloed kunnen uitoefenen in deze maatschappij als ze gewoon zouden zeggen wat ze voelen, zonder anderen voor het hoofd te stoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aan de andere kant van de weg rijdt, heb je ineens heel veel tegenliggers.

Tegenliggers zijn problemen en de meeste mensen zijn daar bang voor. Tegen beter weten in, zullen zij de weg van de minste weerstand kiezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het makkelijkste.