Ik vind het leuk om iedere dag een goede daad te doen. Wat kan ik allemaal doen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Leuke creatieve ideeën om meer bewust te worden wat ik allemaal kan doen onder het motto "klein maar fijn" ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K
Annswers
13 jaar geleden
Heel nobel van je, goed hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Kleine dingen kunnen het verschil maken. Ik zie een aantal heel goede ideeën langskomen bij de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt een leuke vraag
ik lees de antwoorden met plezier

Het beste antwoord

Wat een goed idee! :)

- Help Amnesty International met het beschermen van de mensenrechten wereldwijd, door geld te doneren, lid te worden van een actienetwerk dat brieven schrijft, of je in te schrijven om via de mail hun petities te ondertekenen (zie bron 1).
- Een dag dier- en milieuvriendelijk eten (zie bron 2 voor lekkere plantaardige recepten).
- Doe mee met acties van het blijbedrijf, zoals als stiekem andermans autoramen wassen of hun fietsbanden plakken, mensen die op reis gaan en niemand hebben die hen uitzwaait gaan uitzwaaien, wachtkamers omtoveren tot gezellige huiskamers, wegwerkers trakteren op ijsjes, verloren paraplu's verzamelen en ze uitdelen als het regent, etc. (zie bron 3)
- Iemand met haast voorlaten in de rij bij de kassa.
- Aardig zijn tegen mensen, ook als je chagrijnig bent, en ook de mensen die je eigenlijk niet kan uitstaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
- Koop elke keer dat je boodschappen doet 1 fairtrade product.
- Zaai of plant bloemen of mooie planten op lelijke, onbegroeide stukjes land, zoals verwaarloosde bloemperken, of bouwterreinen: guerilla gardening (zie bron 4)

Toegevoegd na 9 minuten:
Of laat je inspireren door deze prachtige filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao
http://www.youtube.com/watch?v=NVoVmDHXjI4&feature=related
Wat een prachtige manieren om blijheid te verspreiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig origineel antwoord, ik word helemaal blij als ik zoiets lees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig die ideeën van blijbedrijf, echt superleuk! http://www.blijbedrijf.nl/?q=node/114
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoveel tips waarvan ik geen weet had, zoals blijbedrijf.nl enzo. Oh en dat van de kassa bij de supermarkt is idd latij deen goed punt om te scoren. Hoevaak ik wel niet bij de kassa sta met 2 of 3 dingen, even snel in mn lunchpauze (ik koop graag groenten, vlees en vis op de dag zelf), en voor me staat een iemand met een supervolle kar...

Andere antwoorden (29)

mij komen helpen, en me huisje poetsen vandaag?

Toegevoegd na 28 seconden:
naar een bejaardencentrum gaan en met de oudjes praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sta jouw zitplaats in het openbaarvervoer af aan iemand die daar duidelijk behoefte aan heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer de hele dag positief te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je mensen helpt, ook al is het maar papier van de straat opruimen, of dingen goed maken die je eerst verkeerd deed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan natuurlijk elke dag iets kleins doen waar je omgeving blij van wordt.
Bijvoorbeeld eens extra aardig doen tegen de cassiere, een kopje koffie halen voor je collega. Opstaan in de bus voor iemand. Een boodschap meenemen voor de buurvrouw. Er is zoveel te verzinnen.

Als je echt goed werk wil doen, kun je je natuurlijk aanmelden als vrijwilliger voor een of ander goed doel.
Dit kan al voor een paar uur per maand.
Er is voor elk wat wils.

In veel regio's is er een vrijwilligerscentrale

voorbeeld van Rotterdam:

http://www.vrijwilligerscentrale.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boodschappen doen voor je oude en of minder mobiele buren. Alleenstaande oudere uitnodigen om mee te eten. Vrijwilligerswerk doen, bijvoorbeeld bij gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die ziek thuis zit een bloemetje (fruitmandje of iets anders) brengen.

Een mooie kaart sturen aan iemand die je al lang niet hebt gezien en gesproken. Gewoon, om te laten zien dat je aan hem/haar denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook als je gewoon op straat loopt, goed om je heen kijken, b.v. oudere mensen aankijken, en evt. knikken en /of gedag zeggen.
een mens wil ook graag gekend zijn.
ik was eens in een andere stad, ik wilde die meneer groeten die een beetje tegen een boom aanstond.
toen ik goed keek, bleek dat hij onder het bloed zat, en niet verder kon lopen.
ook een keer stonden een man en vrouw bij een rolstoel, waar het wiel afgelopen was, mensen liepen allemaal voorbij, omdat ze niet echt kijken.
wij hebben mevrouw een tijdje ondersteund, zodat meneer de rolstoel kon omruilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de zin van een goede daad, neem ik enigszins aan dat het hier om kleine dingen moet gaan.

- help die persoon in de supermarkt met boodschappen waar die overduidelijk moeite mee heeft.

- glimlach en zeg gedag tegen mensen op straat die je tegen komt (vooral ouderen kunnen daar erg van gaan glunderen)

- biedt iemand die het overduidelijk kan gebruiken aan om te helpen met iets schoonmaken (invalideauto ofzo)

- laat ook gewoon allochtone pubers voor op een zebrapad (die kunnen soms erg verbaasd kijken dan)

- geef een broodje aan die zwerver (geen geld!)

- laat die dakloze die graag werkt voor zijn geld je autoraam eens wassen en geef hem die euro

- koop een straatkrant en geef het geld voor de straatkrant en zeg laat het krantje maar zitten

- in de stromende regen laat je de mensen gewoon even oversteken zonder zebrapad, al moeten daar 10 auto's achter je daarvoor even wachten

- stuur elke week een kaartje naar een kinderziekenhuis oid met daarbij de melding dat het ziekenhuis deze eerlijk mag verdelen voor de kinderen

- ga naar het bejaardentehuis en vraag of je daar 1 x per week 1 oudere mag voorlezen

- houdt de deur open voor je buren als je ziet dat ze eraan komen

- geef fooi op plekken waar dat niet standaard is (supermarkt bijvoorbeeld)

- sta op voor minder valide/oudere in het ov indien nodig

- als iemand wat laat vallen, raap het op en geef het terug (erg ludiek als dit een papiertje is wat in de prullenbak had gemoeten, met de melding: u liet wat vallen... :) )

- geef iets weg, wat je ook had kunnen verkopen

- stuur iemand die je kent gewoon een lief kaartje (je ouders, je kinderen) gewoon zomaar.

- en soms kom je gewoon spontaan iets tegen, wat je goed kan doen voor je medemens en grijp je die gelijk aan.
13 jaar geleden
Een lach geven aan iemand die je niet kent is heeeeel klein maar groots effect. In de supermarkt iemand helpen iets van een hoog schap te pakken, of juist iets op te pakken wat gevallen is.
Vergeet bij je pogingen ook niet om goed naar je familie te kijken, waar zijn daar 'problemen' die je wel kent maar niet meer aan denkt omdat ze er altijd zijn of die je niet weet omdat men jou niet 'altijd ermee lastig wil vallen'. Denk bv aan een rookmelder ophangen bij je oude moeder/vader, je broer helpen bij administratieve dingen omdat je weet dat hij daar moeite mee heeft, je tante vragen of er nog iets moet gebeuren in huis of tuin. Spontaan de auto van de buurman wassen, gewoon omdat je weet dat hij daar ene hekel aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe iedere dag een goede daad, maar begin bij jezelf!

Wees eens een dag heel lief voor jezelf. Verwen jezelf en ga leuke dingen doen. Zo ben je zelf weer beter in staat iets voor een ander te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoorden gelezen dus ik reageer nu puur vanuit mijn gevoel.
Als je instaat bent om van jezelf te houden, hoef je geen moeite te doen om goed te doen, dan ben je goed.
Zolang je maar weet dat jij niet belangrijker bent dan wie of wat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veeg de stoep.

Ook bij de buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stort eens wat geld op een rekening van iemand die het financieel slecht heeft. Op mijn rekening mag het ook, dan maak ik het wel op. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een dagje iedereen een complimentje geven! Dat levert je zelf ook nog wat op.. (alleen oppassen dat je het niet overdrijft..)
Super om te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aandacht geven aan mensen die het nodig hebben en andere mensen helpen als dat ze gelukkig(er) maakt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 compliment maakt 2 mensen gelukkig....

zoals je zelf al aangeeft: de kleine dingen maken mensen gelukkig. complimentjes. lieve(in de vorm van aardige) gebaren/woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig zijn mensen zo met zichzelf bezig dat het al heel fijn is als iemand die je tegenkomt, je aankijkt en goedemorgen wenst of gedag zegt. Als je dat iedere dag doet wordt de wereld al een stukje zonniger ;^ )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag ons weeshuis op Bali steunen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je leven de bepalende factor zijn;zie je iemand langs de kant van de weg staan met pech, vraag of je iets kunt doen, wees alert op signalen uit je buurt en spring waar nodig, mogelijk of wenselijk is in.
Het is niet altijd doen maar soms ook er zijn, de ander het idee geven dat je er bent als het nodig mocht zijn. Wees vriendelijk en heb respect voor andermans mening en anders zijn, ook al komt dit in conflict met je eigen ego.
Een grote stap heb je al gemaakt en dat is he tonen van je wil en interesse in de ander.
Bij volharding zal je merken dat rest zal volgen.
Sta het anderen toe goed voor jou te zijn; veel mensen hebben er baat bij iets voor anderen te betekenen,dit waarderen kan heel veel voor de ander betekenen en een genezende werking hebben nop zaken als minderwaardigheidscomplex, plankenkoorts, verlegenheid etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je laatste zin. Dat is een heel mooie, en een insteek die ik bij de andere antwoorden nog niet heb gezien.
elke dag iemand te overtuigen dit ook te doen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardig zijn tegen je medemens is de hoofdgoede daad.
Hoe dit kan zijn veel dingen voor.

Geef een zwerver een koekje als je de winkel uit komt of koop eens een daklozenkrant.

Er is teveel te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens samen met mijn dochter op straat ergens 10 euro neergelegd voor iemand om het te vinden en te bedenken dat diegen die het vind het ook nodig heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
help een oude vrouw met oversteken
vraag bij het bejaardentehuis of ze nog vrijwilligers nodig hebben
kijk bij de supermarkt of er nog oude dames zijn die zware boodschappen hebben, en help ze dragen
reageer op goeievraag.nl
vraag op je werk/school of je baas/docent nog hulp nodig heeft met huiswerk nakijken/vakkenvullen (dit is GEEN slijmen:-)
en zo nog heel veel dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt iemand opbellen die je al een tijd niet hebt gesproken en gewoon vragen hoe het gaat. Of misschien iets makkelijker; een digitale kaart sturen naar iemand die het moeilijk heeft met 'ik denk aan je'.
13 jaar geleden
iedereen goeiemorgen zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag soms aan de straatkrant verkoper of ie boodschappen nodig heeft en koop dan wat ie wil en als ze dan zeggen doe maar wat koop ik lekker fruit of andere gezonde dingen waar ze waarschijnlijk geen geld aan uitgeven omat die vaak duur zijn naast de dingen die snel voeden dan kunnen ze hun dag opbrengst voor iets anders gebruiken en eten ze toch iets goeds of hebben ze dingen die ze nodig hebben
omdat ik weet hoe hard het kan zijn om opstraat te leven en als je zoiets dan overkomt kan dat echt heel fijn zijn zeker als het echt slecht weer is bv erg koud winderig of regen achtig weer want dat zijn dubbel slechte dagen want met mooi weer lijd je niet zo en zijn mensen vrijgeviger
en wat is zo af en toe nou een tientje voor mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een lief mens ben jij dan die zie je niet zoveel meer,

goede daden
kijk is goed rond in je buurt of in je stad
er zijn vast wel kleine dingentjes die je kunt doen die toch heel veel voor iemand betekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent volgens mij al een goed en behulpzaam mens, en je vindt het leuk iets goeds voor anderen te doen. Volgens mij heb jij daarom helemaal geen lijstje nodig zodat je op een "moeilijke" dag ook een goede daad kunt doen (al zijn het prachtige lijstje die gestuurd zijn, heerlijk om te lezen en te denken, o ja, ga ik vaker doen).
Ga met een glimlach door het leven en doe wat vanzelf op je pad komt, ik weet zeker dat je daarmee meer dan één goede daad per dag doet (en is er dan echt één dag dat het niet is gelukt, vergeef je zelf, je bent ook maar een mens)
succes