Wat is het onderscheid tussen kopen en aanschaffen ?

Wanneer gebruik je het één en wanneer het ander, en waarom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Aanschaffen wordt gebruikt voor de wat grotere en belangrijkere zaken. Caravan, auto, wasmachine etc.
Je gebruikt aanschaffen niet als je een bloemkool of een pak halfvolle melk koopt.

Verder denk ik, dat je aanschaffen vooral gebruikt, als je iets koopt wat je nog nooit hebt gehad. Aanschaffen gebruik je dus als je eindelijk die lelijke monitor met die rare bult wegdoet en een LCD scherm koopt.
Koop je na 3 jaar een beter en groter LCD scherm dan gebruik je m.i. niet aanschaffen maar zeg je gewoon dat je een nieuwe hebt gekocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je schrijft het anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
In feite is het hetzelfde, met dien verstande dat je wel kan zeggen 'ik wil dat van je kopen', maar 'ik wil dat van je aanschaffen' vreemd klinkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar 'ik ga een auto kopen' is hetzelfde als 'ik ga een auto aanschaffen'.
13 jaar geleden
Ik denk dat je aanschaffen eerder gebruikt bij inderdaad iets groots, maar niet alleen dat, maar vooral dat je er voor moet sparen.