Wat kunnen WIJ doen tegen racisme en discriminatie?

We hebben er tegenwoordig allemaal mee te maken, racisme, discriminatie op grond van afkomst of religie.
Wat kun je er persoonlijk en in eigen omgeving tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Op GL, SP of PvdD stemmen. En niet op CDA, VVD of PVV. PvdA is een twijfelgeval.
In je omgeving: er tegenin gaan als je mensen hoort discrimineren of racismeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat doet de GL,SP of PvdD er dan aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@peetje:
GL, SP en PvdD zijn een stuk linkser dan de andere partijen. Links = tegen racisme en discriminatie, want links wil nivelleren = iedereen gelijk behandelen.
Rechts niet: rechts zegt: als je een methode vindt om gigantisch veel te verdienen, dan mag dat en hoef je niet al dat geld weer in te leveren. Het gevolg is groot verschil tussen arm en rijk. Door die verschillen krijg je racisme en discriminatie.

Andere antwoorden (10)

Als er in je wijk bijvoorbeeld gediscrimineerd word dan zou je een grote barbecue kunnen organiseren waarbij allerlei hapjes en mensen uit verschillende culturen samen komen uit de wijk, hierdoor leren de mensen elkaar kennen en respecteren.

(niet iedereen natuurlijk maar er zal zeker wederzijds respect zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me wel wat, allerlei hapjes en mensen die samenkomen.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha :) mij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke initiatieven kunnen zelfs vaak subsidie krijgen via de gemeente :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amsterdam schenken ze een kopje thee. Dat helpt :-))))) Geef mij maar de Marcouch mentaliteit: als je niet wilt leren, dan moet je het voelen. Maar die man is gewoon gepromoveerd naar een invloedloze plaats.
Wij niets, daarvoor hebben we politie. Met Pim Fortuyn ben ik van mening dat racisme en discriminatie tossen de oren zit, en niet strafbaar hoort te zijn.
Als iemand mij flikker wil noemen, hij of zij mag dat van mij. Zolang ik de paus maar gestoorde clown mag noemen of een imam rare soepjurk. Ik hoef geen hand van een orthodoxe moslim, ik zoen ook niet graag vreemden. Verder zal het mij een zorg zijn wat iemand is of waar iemand vandaan komt. iIn mijn buurt in Amsterdam leven de mensen goed samen, er wonen geen criminele marokkanen, maar verder alles wat er op de wereld geboren wordt. De politie moet optreden, bij bedreiging of geweld, want dat kan niet worden toegestaan, en als Nederland besluit om herhalende straatterroristen het land uit te zetten, dan moet dat maar, maar beter is gewoon standaard 4 jaar werkkamp (minimum straf, zonder pro deo advocaat), voor iedereen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Ik zou er niet prat op gaan als er racisme en discriminatie tussen je oren zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei gisteren nog tegen een buurman 'Ik heb niets met joden' i.v.m. een boek over een joodse familie. Ik bedoelde te zeggen, dat het mij niets doet of het over joden gaat of over belgen. Maar toch zou dat als discriminatie kunnen worden opgevat. Tussen je oren, daarmee bedoel ik precies wat ik het noemde: je voelt je beledigd, maar dat is iets bij de aangesprokene. Ik kieper geen pek en veren over je heen.. Jij kijkt bij jouw opmerking naar de verkeerde persoon. Jij kijkt naar de spreker, maar die heeft geen racisme en discriminatie tussen zijn oren, maar een tokkie mentaliteit of nog erger.
Daar kun je hem toch niet voor straffen.Je kunt mensen toch niet straffen als ze op Wilders stemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wij niets, daarvoor hebben we politie. "
Je kan er wel iets aan doen, nl. op partijen stemmen die er meer werk van maken dan andere partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dan moeten er wel acceptabele ander partijen zijn. Ik stemde altijd op de PvdA, maar heb nu strategisch op de VVD gestemd. De PvdA is de arrogantie en de domheid zelve. D66 en de anderen waren geen alternatief voor mij. Ik geloof niet dat de VVD een partij is, die discriminatie voorstaat. Ik had gehoopt dat ze zo groot zouden worden, dat ze de PVV niet nodig hadden. Maar daarvoor zijn de problemen in ons land helaas al te diep. De PvdA doet zalf op de wonden, maar neemt de messen niet af. Daar hebben wij dus niets aan.
gewoon jezelf blijven mischien?
leven en laten leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat laatste wel , dat eerste liever niet.
Naieve mensen zeggen 'live and let live', maar sinds guns'n roses weten we wel beter als we er over hebben nagedacht. De realiteit is namelijk 'live and let die'
vreemd, ik heb er in mijn normale leven eigenlijk niks mee te maken. en toch sta ik met beide benen op de grond en leef ik bepaald niet als een kluizenaar.
mijn houding tov racisme?, als ik een uiting er van zie, en ik heb daartoe een aanleiding en de mogelijkheid, dan ga ik er tegenin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we moeten het gewoon allemaal niet doen.
En als iemand die je kent een discrimineerende opmerking maakt gewoon iets van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben er niet allemaal mee te maken.
Het is er maar omdat het constant wordt uitgemeten in de media lijkt het alsof het niet anders is.

Ik geef leiding aan meer dan 30 nationaliteiten, alle geloofsovertuigingen en sexuele geaardheden. en wij hebben NOOIT last.
Respecteer elkaar en val elkaar niet lastig met je mening als een ander heeft aangegeven dat niet te willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met ieder mens op dezelfde manier omgaan. Geen verschil maken. Zal toch niet zo moeilijk zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik mensen opmerkingen hoor maken die ik als 'fout' kwalificeer, dan trek ik m'n mond open.
Of het nou gaat om een zo-te-zien-originele-Nederlander die opmerkingen maakt over 'Marokkanen' of een persoon die opmerkingen maakt over mijn figuur (ik ben erg dik), of gasten die opmerkingen maken over meiden die voorbij lopen of... Noem maar op.
Het wordt moeilijker als het structureel is - hoe kan het dat op mijn vorige werkplek zoveel Marokkaanse meiden werkten, tot ieders tevredenheid, en dat op mijn werkplek daarvoor geen Marokkaanse te bekennen was al was het vrijwel hetzelfde werk? Dan zou je zomaar gaan denken dat het aan de werkgever ligt.

Zelf kun je proberen vooral open te blijven staan. Nieuwsgierig te zijn ipv veroordelend - anders is misschien wel anders, maar hoeft daarom niet minder te zijn.
Mooi voorbeeld: een tijd terug was hier in de buurt een Marokkaanse bruiloft, in de zomer, dus er werd veel gefeest in de tuin, met flink wat lawaai. Sommige mensen gingen erheen om te vragen of het wat minder hard kon - en jawel: wie aan de deur kwam werd naar binnen gehaald, riant voorzien van thee, koekjes, hapjes, en uitleg waarom zo'n bruiloft altijd drie dagen duurt en dergelijke dingen meer.
Oftewel: het werd zo ongeveer een buurtfeest en we hebben door die bruiloft heel wat meer mensen leren kennen terwijl we al lang bij elkaar in de buurt woonden :-) Zo werden "de Marokkanen van de hoek" ineens "die mensen van die bruiloft", met een geheel andere lading ;-)

Soms reageren mensen negatief als ik zeg dat ik Antilliaanse buren heb. Maar het enige dat weleens 'lastig' is, is dat ze soms met een bord afgeladen met verrukkelijk eten voor de deur staan als ik al boodschappen in huis heb. Maar ja, in ruil worden zij weleens met een taart opgescheept :-)

De truc is: kijk naar de MENS, niet naar zijn/haar afkomst of religie. De pest is dat niet iedereen dat kan/wil, en dat niet iedereen bereid is/lijkt om over z'n eerste vooroordelen heen te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat we kunnen doen is zelf niet discrimineren. Daarnaast kunnen we, wanneer de omstandigheden het toelaten, er iets van zeggen wanneer we een vorm van discriminatie zien. Bij ernstige discriminatie zouden we deze ook kunnen aangeven bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beginnen bij je zelf, voor mij is iedereen gelijk dus voor mezelf doe ik al niet aan discriminatie en racisme