Hoe noem je dit gedrag ?

Hoe noem je het gedrag dat sommige mensen lachen om een grap van een persoon waar ze goed mee op kunnen schieten, terwijl ze niet lachen om dezelfde grap van iemand waar ze niet veel gemeen mee hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dat lijkt mij gewoon menselijk gedrag, omdat we dat
allemaal zullen herkennen, en dat ook weleens zelf
meegemaakt hebben. Alle uitingen of daden van mensen
die we niet zo graag mogen zullen we als minder leuk of
waardevol beschouwen, omdat het feit dat we de betreffende
persoon niet zo aardig vinden, belangrijker voor ons
is, dan wat hij daadwerkelijk doet, en onze beoordeling
(in dit geval over de grap) al bij voorbaat gekleurd is.

Als je goed met je buren op kunt schieten, is een luidruchtig
feestje tot 3 uur 's nachts geen enkel probleem, en als je
buren vervelende mensen zijn, zul je zo'n zelfde feestje als
zeer storend ervaren. Het gaat dus helemaal niet om het
feestje, maar om wie je buren zijn.

Als je het echt negatief wilt benaderen, kun je denken aan
werksituaties, waar iemand keihard lacht om een uiterst flauwe
grap van zijn chef, omdat hij onbewust denkt daarmee eerder
promotie te kunnen maken. Dezelfde grap verteld, door iemand
van wie hij helemaal niet afhankelijk is, zal geen enkele
aanleiding geven tot lachen, en zelfs tot een negatieve reactie
kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Empathie. Lachen om de band te bevestigen, 'wij zijn samen en dat is fijn'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....................slijmen........................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noem je slijmen!! In een goed blaadje willen komen.

Maar het kan ook welwillendheid zijn, omdat ze die persoon de lach gunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meegaand gedrag denk ik.
Misschien omdat ze de humor al bij voorbaat snappen van de persoon waar ze mee op kunnen schieten, terwijl ze bij die ander misschien niet snappen dat die mop uit hun mond komt.
Slijmen lijkt me meer om iets gedaan te krijgen.
Dus meegaand gedrag of op één lijn zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen genieten door op één lijn te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe een persoon de grap brengt. Stel dat een persoon met een heel droog hoofd en heel serieus een grap uitlegt. Dan zou die minder leuk overkomen dan iemand die dezelfde grap heel spontaan verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenning en bevestiging. Herkenning van de humor van degene die je graag mag (hij maakt altijd van dat soort grapjes, ik ben het van hem gewend) en bevestiging: je laat nog eens zien dat je die persoon graag mag, dat je erbij hoort (of wil horen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat niet zulk vreemd gedrag.
Ik weet niet of er een naam voor is, noem het Humor met diepere betekenis.

Ik denk dat we dat allemaal wel kennen. Iemand waar je goed mee op kunt schieten heb je ook een bepaalde geschiedenis mee. Misschien heb je met diegene dezelfde humor, of je hebt samen wat dingen meegemaakt.
Als zo iemand dan een grap maakt dan heb je al snel zo'n "O ja - gevoel". Je kijkt elkaar aan en denkt allebei aan hetzelfde of je denkt aan iets terug. De grap heeft dus een diepere betekenis.

Als iemand met wie jij niet veel gemeen hebt een grap maakt dan voel je die persoon niet goed aan. Je snapt minder snel waar de grap op slaat, omdat je ook niet samen iets hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze lachen niet om dezelfde grap, omdat ze die dus al gehoord hebben. Moeilijk te bepalen of ze ook niet gelachen zouden hebben als die andere persoon precies dezelfde grap eerder verteld zou hebben.
Misschien vind iemand de grappen van de persoon waar ze niet zo goed mee op kunnen schieten gewoon niet zo leuk. Wat dan ook meteen weer logisch is, want ze kunnen er niet zo goed mee opschieten.
Beetje kip en het ei verhaal zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beleefdheid. Om een echte goeie grap lach je altijd onageacht de verteller.