Is het recht cultureel bepaald en hoeveel recht gun je een andere cultuur op hun recht?

Ook binnen je eigen land?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je je vraag toelichten? Ik begrijp hem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of recht cultureel bepaald is mag een rethorische vraag genoemd worden; iedere cultuur heeft een (wisselend) idee wat rechtvaardig is, maar een maatschappij bevat nu eenmaal meer dan ëén cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder nu

Het beste antwoord

Nee, recht is maatschappelijk bepaald en cultuur kan wel bepaalde invloeden hebben.

Het is belangrijk om te weten wat 'cultuur' definieert en wat 'maatschappij' is.

Cultuur is een element van brede en meerdere definities. Het gaat hier om een concept dat werelddelen overspant.
Heel Europa heeft mogelijk verschillende culturen, maar op bepaald niveau ook overspannende waarden en normen met zelfs Amerika of Rusland en/of China. Cultuur wordt dan ook vaak meer algemeen gebruikt voor volksafhankelijke levenswijze.

Maatschappij is een groepsidentiteit (zowel voor sociale groepen als bedrijven). Hierbij bepaalt de identiteit van de groep de waarden en normen.

Recht is de reactie van een groep op overtreden of afwijken van gestelde normen en waarden. Daarmee is het dus afhankelijk van de verandering binnen een maatschappelijke groep (bijvoorbeeld Nederland, of Europa) of er verandering in het rechtssysteem plaatsvindt.

Recht is dus bedoeld om binnen een maatschappelijke groep orde en overeenstemming te bewaren (van daaruit is ook ons 'poldermodel' ontstaan). Gun ik daarin anderen hun recht? Ja en nee, ik gun anderen het recht dat binnen 'mijn' maatschappij werkt. Ik gun anderen niet het recht dat in strijd is met danwel het recht dat binnen de maatschappij geldt waar ik mij bevind en/of in strijd is met mijn normen en waarden.

(Je aanvulling in de reacties: Is recht cultureel bepaald is een rethorische vraag, is dus niet geheel correct)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goede vraag... Het recht op zichzelf te zijn is geen recht... Daar zijn allemaal regels voor, waar je aan dient te voldoen... En het begint al om toegang te verkrijgen tot een land... Heel veel hangt af van die ander, als die gaat trekken aan zaken dan roept dat terugtrekken op, of ook trekken... Is die ander gewelddadig of niet?

Dus tolerantie is niet een objectief verschijnsel... Wij denken wel tolerant te zijn, maar het neemt alleen maar af... In de provotijd, moet je je nu eens voorstellen dat een grote groep op de dam zou protesteren met drugs en zo... De M.E. zou nog geen dag afwachten heden ten dage en ze eraf rammen, terwijl in de jaren 60 ze zomers lang op de dam zaten te spuiten, slikken, prikken, snuiven en roken uit protest van de verhardende maatschappij, de flower power...
Die andere cultuur moet eerst aanpassen dan kan er van tolerantie gesproken worden, niet eerder heden ten dage...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ XiniX: ik vind je in de eerste alinea niet erg duidelijk mbt. mijn vraag (ik snap het verband wel maar ik ben beter van je gewend, morgen nog maar eens.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
druk dan maar op de min... :-)
Ja, het recht is cultureel bepaald in de nationale wetgeving.
Binnen me eigen land gun ik iedereen het Nederlandse recht, gemeenterecht, etc. Ik gun geen enkele subcultuur binnen me eigen land een eigen recht, want dat is praktisch onuitvoerbaar en bovendien vind ik het eerlijk dat iedere Nederlander gelijk is voor de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, recht is cultureel bepaald. Onze rechtspraak is gebaseerd op onze cultuur en de democratie van de mensen die daarin wonen.
Andere culturen in de wereld gun ik alle recht binnen hun eigen landsgrenzen, zolang ze vredelievend blijven.
Wanneer mensen uit andere culturen graag bij ons willen wonen, moeten zij zich aanpassen aan ons recht, waarna zij daar deel van gaan uitmaken. Immers, zij mogen ook stemmen en op andere manieren bijdragen aan de democratie, waardoor het recht kan veranderen, net zoals de cultuur van ons land.