Waarom wil men de dood "verbloemen" door bloemen en muziek?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor gelovigen is de dood toch een groot feest, omdat je naar de hemel gaat? Een polonaise zonder muziek is natuurlijk ook niets aan..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Suniram, niet elke gelovige gaat naar de hemel Suniram, ik ben nog steeds onbekeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag aan BVB: wanneer ben je bekeerd kun je mij dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een vraag aan jou, met welk doel ben je hier op de aarde?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als God een mens heeft uitverkoren, en zijn zonde in zijn leven vergeeft door Zijn genade.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om God te eren. Ik doe Hem alleen altijd te kort. Ben alleen maar met mijzelf bezig.

Antwoorden (9)

Muziek wordt vaak gespeeld omdat het een uiting van emotie was van de overledenen. Of juist omdat bepaalde muziek je aan iemand kan laten denken.

En bloemen zijn symbool voor het leven. Ook bloemen verdorren in de winter, maar uit bijna elke bloem wordt het jaar daarna weer een nieuw leven geboren. Het leven houdt dus niet op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder is het helemaal kaal en sfeerloos.

Een bloem, muziek naar keuze van de overledene, een tekening van het kleinkind. Alles om het op de overledene specifiek gemaakte plechtigheid te maken. Uniek niets verbloemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bloemen geven de vergankelijkheid aan... Nu bloeien ze en het volgende moment zijn ze verwelkt...

Muziek eist heel veel aandacht op en maakt herinneringen los, die zijn op zulk moment welkom...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit je vraagstelling lijkt het alsof je er vanuit gaat dat bloemen en muziek de aandacht moeten afleiden van het feit dat er iemand overleden is? Dat snap ik niet heel goed.

Anyway, ik denk juist dat het niet is om te 'verbloemen', maar juist om de overledene te herdenken en respecteren. Vaak zet iemand in zijn testament ook wat voor muziek er op zijn afscheid gedraaid moet worden. En bloemen zijn natuurlijk altijd mooi, ik vind het altijd vreselijk als ik in een rouwadvertentie zie staan "geen bloemen".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
men wil de dood niet verbloemen door bloemen en muziek, men wil de gene herdenken door later nog eens naar het nummer te kunnen luisteren.
was ze overleden zonder dat ik http://www.youtube.com/watch?v=zBcrTdH-O5g&feature=related erbij had gehad had ik mij nu zwaar ellendig gevoelt en mijn gevoel niet kunnen uiten, en dat kan ik nu door de herinnering terug te halen die er was op het moment dat dit nummer werd gespeeld, ze betekende zo veel voor mij dat ik heus andere herinneringen aan haar heb, maar dit is voor als je even de emotie weer goed wil voelen, je vergeet iemand nooit meer door het nummer wat gespeelt is op de begrafenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IK denk dat het los staat van "verbloemen "
Ook dit doen we omdat we niet beter weten.
Als ons was geleerd tijdens een begrafenis kalkoen te eten en ons te verkleden als pipo's hadden we dat gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap Uw redenatie niet! Als ik zelf sterf wil ik graag één bloemstuk op de kist, en muziek die ik zelf uitzoek. Wil mijn eigen uitvaart regelen. Waarom verbloem je dan je dood. Iedereen komt hier een keer en vertrekt hier weer.Het leven gaat aan de andere kant gewoon door. Anders had ik veel te veel verdriet, want er zijn al veel dierbaren van mij jong overleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die BvB;

De dood is niet te verbloemen. Ik zie de vorm en aankleding van een uitvaart als een groet en herinnering aan de overledene.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo verbloemen, het hoeft toch ook niet één groot verdriet te zijn. Elk afscheid is een begin van nieuwe herrinneringen...
Iemand gaat, en dit wil je met een mooi afscheid laten gebeuren. Bloemen en muziek zijn dan belangrijk, het geeft sfeer aan een vervelende gebeurtenis, en zorgt soms ervoor dat je ook de goede kanten van de dood inziet.