Doet Nederland weer aan slavernij?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik denk aan al die Polen, Grieken, Roemenen etc die hier de meest smerige werk uitvoeren tegen een bedrag dat ver onder het bestaansminimum liggen zodat ze onnoemelijk veel uren moeten draaien om er wat aan over te houden.
Totaal geen rechten hebben zeer slecht onderdak krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een aantal Nederlanders doet nog steeds aan uitbating van buitenlandse werknemers.
als je afgelopen week het tv programma hebt gekeken klaas gaat illegaal.
Zag je daar in wat voor omstandigheden deze mensen werken en leven
En wat ze soms moeten betalen voor de huur van een caravan of soms boetes moeten betalen voor de meest rare dingen zoals naar de wc gaan.
Deze mensen worden mooie praatjes voor gehouden in Polen en Bulgarije voordat ze nar nederland komen.

Toegevoegd na 46 seconden:
het is eigenlijk moderne slavernij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, tussen 1859 en 1863 heeft ons land de slavernij officieel afgeschaft. Sindsdien kunnen personen geen andere personen meer in 'eigendom' hebben. Maar, als inmiddels het begrip 'slaaf' is veranderd wordt natuurlijk alles anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het is bij wet verboden om mensen te bezitten.

Maar het is niet bij wet verboden om mensen te verhandelen voor b.v. werk. Daar mag je gewoon geld aan verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zeker gevalen dat werkgevers met hun beleid voldoen aan begrip slavernij. Moderne slavernij dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ontslag nemen, dat kon een slaaf niet. Er is verschil tussen slaafs zijn en een slaaf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met andere woorden, slavernij komt regelmatig overal ter wereld. Jammer genoeg maar ook in Nederland. Zelf heb ik talloze gevallen gezien waar (bijna)klassieke slavernij plaats vindt. Enige verschill dan, niet legimiet. Hoe dan ook het komt regelmatig voor dat wernemers psychisch en zelfs fysiek worden mishandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jet: dit geldt niet voor alle mensen.
Lees dit maar eens: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/5002052/Tal-van-instanties-op-kwekerij.ece
Of dit: http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article2761852.ece/_rsquo_Slavernij_rsquo__in_aspergestekerij__.html Deze dame heeft nog niet helemaal door dat de slavernij afgeschaft is.
Ja, nog steeds.
We zijn nu het eigendom van de Staat aan het worden, hebben geen privacy meer, moeten aan onredelijke/onmogelijke eisen voldoen, worden onevenredig streng gestraft (als we niet kaarsrecht rijden ) en worden verkocht (voetballers) en verhuurd (uitzendbedrijven) en krijgen daar zelf heel weinig voor, kunnen daardoor niets opbouwen (hypotheek) en zelfs onze eigendommen worden zwaar afgeroomd, zowel bij het verkrijgen (loon/inkomstenbelasting) als het uitgeven (accijns/btw/ deel wat de verkoper aan inkomstenbelasting moet betalen) We moeten CO2 belasting betalen , enorm veel voor (noodzakelijk ) vervoer en overal op tijd wezen.
In Nederland ben je zeker met een uitkering, een lijfeigene
die zwaar moet boeten voor het geblal van een bovenlaag die ons steeds verder in te tang neemt door verkeerd beleid en spelen met ons geld (pensioenfondsen) die niet extra uitdeelden aan de eigenaren van dat geld, maar wel aan de spelers (bonussen) zowel toen ze wonnen als toen ze verloren, waarbij de eigenaren van dat geld nu het verlies van deze gokzucht moeten dragen en de riante spelers "lonen " moeten betalen.
Als je dit zo leest en bekijkt, heerst in Nederland nog steeds de slavernij , naar mijn mening.
Dan heb ik het nog niet gehad over gedoogbeleid van uitbuiting van illegalen, vrouwenhandel en onze geroemde
"VOC mentaliteit" iets waar je je eerde voor zou moeten schamen dan dit te prijzen.
Dat laat wel zien hoever de leiding van de Staat afstaat van waarden en normen, waar een man een heel land kan gijselen en deze zelfde mensen deze gijselnemenr slaafs volgen....
Maar ja , dat is mijn mening.
Ons volk is zo slaafs geworden dat ze NIET-democratische leiders gaan volgen, omdat de democraten zich als slaven aan en lijnband laten leggen.

Toegevoegd na 13 uur:
Jammer dat de intentie van mijn verhaal niet goed overgebracht is.
Zelf heb ik het zeker niet slecht, ben in vele arme landen geweest en heb veel van de wereld gezien.
Toch wordt de privacy van de Nederlanders ondermijnd en daardoor steeds gemakkelijker te manipuleren zijn.
Ziektekostenverzekeraars, de belastingdienst en de BKR in Tiel slaan veel meer gegevens over ons op en heel veel info over ons wordt doorgespeeld naar de USA, ze kunnen daar zelfs ONZE bankafschriften zien.
Waarom is die controle en macht nodig als je zelf (als USA) de grootste agressor bent.
Ik wilde de term slavernij in gradaties en een wat breder perspectief plaatsen, de andere vormen van slavernij zie je in andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dan niemand zich hier kan voorstellen wat slavernij inhoudt.
Uitbuiting OK, Slavermij Nee, althans niet legaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Nederland als staat doet niet aan slavernij. Het is absoluut verboden.

Maar slavernij bestaat wel in Nederland, denk aan gedwongen prostitutie, dat we nog steeds niet hebben kunnen uitbannen. En ook het verwante 'bonded labour' (ook absoluut verboden in Nederland) komt nog steeds veel voor, vooral in de tuinbouwsector waar buitenlandse werknemers worden uitgebuit.

Bonded labour heeft als kenmerk dat werknemers verplicht geld moeten uitgeven aan zaken die door de werkgever worden geleverd (vroeger vooral in winkels die eigendom zijn van de werkgever, tegenwoordig van huur voor de woonruimte die de werkgever 'ter beschikking stelt') met een constructie die ervoor zorgt dat werknemers noodgedwongen meer moeten uitgeven dan ze verdienen, waardoor ze verplicht moeten blijven werken om hun schuld aan de werkgever af te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zijn negatiefst kun je stellen dat Nederland (de Nederlandse burger) in de tang gehouden wordt door enerzijds een stel buitengewoon gladde economische talenten (bankiers en hooggeplaatste financieel deskundigen bijvoorbeeld ) in combinatie met een puissant rijke (merendeel van Duitse Oorsprong) familie, die dankzij erfopvolging de ooit gegrepen macht continueert en hierbij gesteund en geholpen wordt door een omvangrijke troep lakeien.
Het Nederlandse volk is vooralsnog vrijwel vleugellam overgeleverd aan deze 2 verschillende machten. De een op basis van kennis, de ander op basis van positie.
Daar zowel het een als het ander forse consequenties heeft voor gedrag (zie alleen al de verplichting voor te installeren volksvertegenwoordigers om trouw aan de majesteit te moeten beloven) en welstand (aan wie danken we de crisis bv) kun je volgens mij wel stellen dat dit duidt op een betrekkelijke mate van slavernij. Tenminste: als we slavernij scharen onder het begrip " afhankelijk zijn van" .
Betrekkelijk, omdat het volk, zodra het beseft wat zich afspeelt, zich uiteraard kan bekeren , verenigen in een strijd om af te rekenen met de feodale elementen binnen de samenleving.
Voor wat betreft de afhankelijkheid van de macht door KENNIS (de SLIMME grootgraaiers) zal het lastiger wezen. Geld blijkt immer ' het' synoniem voor het woordje ' weelde' die zelfs voor benen te zwaar is gebleken. We hebben er talloze voorbeelden van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Laatste deel correctie: die zelfs voor STERKE benen te zwaar is gebleken.

Toegevoegd na 4 uur:
Minnetjes interesseren of raken mij persoonlijk niet. Maar het is wel constructiever en dapperder om argumenten bij te leveren. En bovendien zijn argumenten het beste , of liever het enige, middel om een discussie of een gesprek betekenis en inhoud te geven.
En ik veronderstel dat het hier, op deze site, toch vooral om gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk is de slavernij terug, een uitzendbureau haalt mensen uit polen, verhuurt ze in de tuinbouw voor € 17,-- per uur (is wettelijk toegestaan) de pool krijgt netto € 8, maar moet duur huren, betalen voor internet en verplicht voor de auto, ook als ze zelf een auto hebben,na 3 maanden zijn de kosten van recruteren eruit voor het uitzendb.
als de tuinder ziet dat de pool wel erg weinig overhoudt is hij bereid om de pool zelf in dienst te nemen en voor huisvesting te zorgen. dat lukt dus niet omdat het uitzendbureau bepaalde regels heeft ingebouwd zodat dat onmogelijk is.
er is een uitzendbureau die de mensen belooft dat ze naar nederlandse les kunnen. het bureau strijkt de subsidie op, maar maakt het de mensen onmogelijk om de les te volgen, ze kunnen geen vrij nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in een project dat hulpverlening biedt aan mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel.
Je zou verbaasd zijn als je zou weten hoeveel mensen slachtoffer zijn in Nederland.
Natuurlijk mensen die gedwongen worden in de prostitutie (o.a. meisjes onder invloed van loverboys)
Maar ook mannen en vrouwen die onder valse voorwendselen naar Nederland worden gehaald en te werk worden gesteld. Dit is dan onder bizarre omstandigheden. Ze moeten zogenaamd de kosten van de reis terug verdienen of worden d.m.v voodoo in bedwang gehouden.
Het grote verschil met vroeger is dat het nu natuurlijk illegaal is en dat er speciale politie-eenheden zijn om de daders op te pakken.