Als ik naar school fiets, zie ik 3 paarden, geen onderdak, bijna geen gras. Wat moet ik doen? Ik let op hoe ze er uit zien, haarlem. Bellen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Weet iemand het goede telefoon nummer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Onderdak is in deze tijd van het jaar zeker niet nodig. Onze paarden staan eigenlijk altijd dag en nacht buiten. Als je ze niet op stal zet krijgen ze vanzelf een behoorlijke wintervacht. Voor de winter hebben we wel een (schuil)stal waar ze zelf in kunnen lopen naar behoefte maar daar maken ze nauwelijks gebruik van, alleen als er eten ligt vinden ze dit interessant. Alleen bij langdurige regen in combinatie met kou (rond vriespunt) zetten we ze wel eens een nachtje binnen om op te drogen, dit zeer tegen de zin in van de paarden. Bij droge vrieskou is ook dit niet nodig als ze een wintervacht hebben kunnen ontwikkelen.

Eten is een ander verhaal. Een paard heeft eten nodig om zichzelf warm te kunnen houden. Dat er geen gras staat zegt nog niet alles, de eigenaar kan bijvoeren met kuil of hooi. Voor een indicatie: bij een paard moet je net de ribben kunnen zien rond de buik. Als je ze niet ziet zijn ze te dik, als je ze echt duidelijk ziet doorsteken zijn ze te mager. In dit laatste geval zou ik de dierenbescherming inlichten.

Een andere indicatie voor slechte verzorging zijn de hoeven. Als deze te lang zijn of gebarsten (niet een klein scheurtje hoor, dat kan altijd gebeuren) duidt dit op een slechte verzorging. Ook in dat geval zou ik de dierenbescherming inlichten.

Aan de andere kant zijn er genoeg paarden die 23 uur per dag op stal staan met daarbij een uurtje rijden in de bak. Dit vind ik persoonlijk veel erger. Deze paarden ontwikkelen dan ook geen wintervacht. Dergelijke paarden ontwikkelen vaak ook allerlei neuroses.

Sommige paarden worden ook geschoren omdat men een dikke vacht niet mooi vindt. Ook dit is tegennatuurlijk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hangt nog een beetje van het ras af, maar met name koudbloedpaarden kunnen uitstekend tegen de kou. Zelfs onze 30 jaar oude pony ontwikkelt vanaf nu zo ongeveer een dikke wintervacht zodat ze er over een poosje uitziet als een dikke teddybeer. Daarmee kan ze ook wel enkele graden vorst aan. De afgelopen winter was wat extreem, maar normaal kan ook zij nagenoeg altijd wel buiten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als er verder nergens water en voer voor ze is en je ziet in de buurt ook geen boerderijen of woningen, zou ik zeker belle. Beter een keer te veel bellen dan een keer te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik bellen, dan heb jij een geruster gevoel, ookal zou het toch niet dringend zijn, maar dan weet je het wel.
Is het toch belangrijk geweest, dan heb je altijd, hoe je het ook went of keert, een goed en rustig gevoel.
Bellen maar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou de plaatselijke politie kunnen bellen, 0900-8844.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat ze paarden echt worden verwaarloosd kan je misschien de dierenbescherming bellen.,

Zien de paarden er slecht uit ? hebben ze wel voedsel ? staan ze er dag en nacht ?
Hoeveel weet je,

Maar als je echt denkt dat er iets mis is moet je bellen
13 jaar geleden
Je kunt de Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming bellen.
T.: 088 - 8 113 113 (op werkdagen van 09.30 tot 17.00 uur) voor informatie.

Let op! Meldingen kunnen alleen telefonisch doorgegeven worden via het meldnummer dierenmishandeling: 0900-20 21 210 (0,10 p/m)

Natuurlijk kun je ook bellen met de plaatselijke politie: 0900-8844. Denk alleen dat er bij de Dierenbescherming meer expertise zit dan bij de gemiddelde agent. Milieu is namelijk een onderbelicht kindje bij de politieopleiding.
13 jaar geleden
Ja, voor alle zekerheid even bellen met Dierenbescherming of politie. Dan weet je in ieder geval (bijna) zeker dat er iemand gaat kijken, en dan kan de eigenaar eventueel aangepakt worden als er echt sprake is van verwaarlozing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal jaren geleden heb ik ook zoiets gezien. De paarden waren zo hongerig dat ze vochten om het gras dat ik voor ze plukte. Toen ben ik naar de bereden politie gegaan. De volgende dag al waren de paarden daar weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bel de aid, de algemene inspectie dienst.
045-5466230, 24 uur per dag bereikbaar.
succes!