Hoe reageer jij als personeel onfatsoenlijk tegen je is?

Ik bedoel dan in een winkel, aan de telefoon, in een ziekenhuis of dergelijke. Tegenwoordig lijkt dit meer regel dan uitzondering. Hoe reageer jij hierop en werkt dat goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vóór je naar het personeel gaat kijken, ga even bij jezelf te rade, of jij wél beleefd bent in je eerste aanspreken van het personeel, want dat ontbreekt er tegenwoordig ook behoorlijk vaak aan, merk ik (als personeel...) dagelijks op... Als jij niet begroet, en gelijk afgesnauwd wordt op een verongelijkte of beledigde toon, terwijl jij er helemaal niet mee te maken hebt gehad hoe dat zo gekomen is, kan jij nog wel heel vriendelijk "goedemorgen' zeggen, maar dat komt dan niet meer over, en de toon van het gesprek is gezet....

Het beste antwoord

Meestal uit onfatsoenlijk gedrag zich (bij mij in de buurt althans) in onvriendelijk doen, geen gedag zeggen, rommelig/slordig, etc.
Meestal ga ik overdreven vriendelijk doen en wens hen een hele fijne werkdag verder. Soms krijg ik daar helemaal geen reactie op, maar soms breekt er ook een lach door. Ik heb zelfs een keer een cassiere meegemaakt die haar excuses aanbood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dit doe ik ook vaak, expres super vriendelijk doen. Vaak hebben ze ineens door hoe onbeleefd ze doen en passen ze zich aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:), inderdaad!

Andere antwoorden (4)

Wie goed doet, die goed ontmoet. Ik wordt meestal hyper beleefd.

Onfatsoenlijk kent gradaties. Als ik me persoonlijk beledigd voel, dan wil ik nog wel eens een opmerking terug plaatsen. Maar over het algemeen doet het me niets; Iedereen die daar werkt werkt ook voor het geld. Een fooi krijgen ze uiteraard niet; Hit them where it hurts :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedank meestal voor de vriendelijkheid die getoond werd. Dit deed ik ook in de tijd dat ik zelf nog in een winkel werkte en klanten onbeleefd waren (en dat waren er behoorlijk wat!!). Het werkt namelijk 2 kanten op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat snap ik en zie ik helaas ook vaak in mijn omgeving als ik iemand vriendelijk gedag zeg en daar bot op wordt gereageerd. Jammer toch want een beetje vriendelijkheid kost niets en maakt je dag helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar he? Het spreekwoord 'de brutalen hebben de halve wereld' (wat vaak wordt uitgelegd als 'de onvriendelijken hebben de halve wereld') klopt ook van geen kanten! Juist doordat ik altijd aardig ben en het personeel in winkels ook echt 'zie' (en vaak ook een dolletje mee maak), hoef ik heel vaak niet te wachten, krijg ik dingen gratis en doen ze 2 extra stappen voor me. Zo werkt t nu eenmaal. Tenzij je zo doet, om te proberen er voordeel uit te halen. Je moet gewoon oprecht vriendelijk en aardig zijn.
Ik heb regelmatig onfatsoenlijke mensen aan de telefoon op mijn werk. Zoals de meeste hierboven al antwoorden, helpt het echt supergoed om dan juist vriendelijk te doen.

Tijdens zo'n telefoongesprek geef ik dan in letterlijke woorden aan dat ik het schelden bijvoorbeeld 'niet normaal vind', ondertussen bleef ik de klant gewoon :D vriendelijk helpen en ja hoor.. Aan het eind van het gesprek kreeg ik ook een excuus!

Toegevoegd na 1 minuut:
Onfatsoenlijkheid, irritaties, haat en nijd kun je het beste met 'liefde' tegemoet komen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wordt dan sarcastisch. Maar als ze aardig zijn ben ik het ook en bedank ze ook uitgebreid.