Hoe breed is het begrip 'allochtoon'?

Laatst hoorde ik dat een kind met een nederlandse vader/moeder en een buitenlandse andere ouder, officieel 'allochtoon' is.
Als men het in de media heeft over allochtonen, wie wordt dan nog meer bedoelt. Zijn dit ook mijn Amerikaanse buren. Is dit ook mijn Indonesische zwager die in de jaren 60 (toen Indonesie al onafhankelijk was) naar nederland is geemigreerd? En is dan ook zijn dochter, mijn nichtje (half Indonesisch/half Nederlands) officieel allochtoon? Zijn alle Nederlanders die in ons grensgebied net over de grens in Duitsland wonen, allochtoon?

Als men het heeft over een bepaald percentage allochtonen die in Nederland wonen, wie wordt hier dan allemaal bijgeteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen scherpe definitie van wat er met 'allochtonen' wordt bedoeld als die term in het nieuws gebruikt wordt.
Want een kind dat hier geboren is uit Marokkaanse ouders, wordt vaak ook allochtoon genoemd, of 'Marokkaanse Nederlander'. Waarbij ik me afvraag hoe we dan de kinderen van de huidige generatie jonge 'Marokkaanse Nederlanders' gaan noemen.
En deze etiketjesplakkerij geldt vooral voor herkenbare groepen of wat men denkt dat herkenbare groepen zijn.

Kijk naar Wilders: ik denk niet dat hij zijn (Hongaarse) vrouw (met dubbele nationaliteit) allochtoon noemt.
Terwijl veel mensen Antillianen allochtonen noemen, terwijl dat officieel 'gewoon' Nederlanders zijn.

Dus het begrip is breed en wordt een beetje 'vaag' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord. Wat je vooral duidelijk maakt is dat er geen scherpe definitie is voor allochtoon, terwijl we wel allemaal aan het etiketjesplakken zijn.
Wel jammer dat ik dan nu nog steeds niet weet of onze kroonprins nou allochtoon is of niet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mja, Beatrix is een Nederlandse, en in Nederland geboren, Claus was een genaturaliseerde Duitser, dus ook een Nederlander. Dan zou W-A niet allochtoon moeten zijn.
Maar mensen roepen soms 'niet in Nederland geboren is DUS allochtoon', prima, dan is Margriet allochtoon (want geboren in Canada).
En zo kun je nog hele rollen etiketjes erbij halen ;-)
Aan mij ziet niemand dat ik allochtoon ben, en als ik uitleg hoe dat zit, zeggen mensen: jaaaa, maar dát bedoelen we niet! Waarna ze dan een beetje van zichzelf schrikken, want daarmee geven ze dus domweg aan dat ze met 'allochtoon' bedoelen: iemand met een donkerder huid dan zijzelf, en krulleriger haar.
Een (witte) Amerikaan is geen allochtoon voor zulke mensen. Een (zwarte) Duitser wel, en ook een Rotterdamse Marokkaan van de derde generatie, tenzij het natuurlijk een hoogopgeleide Marokkaan is want 'neeeee, jou bedoelen we niet'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, en waardevolle aanvulling op mijn reactie.

Andere antwoorden (2)

Als het op het nieuws over allochtonen gaat, worden mensen bedoeld die tenminste één ouder hebben die in het buitenland geboren is.

Wanneer een percentage wordt genoemd worden dus de mensen genoemd die één ouder hebben die in het buiteland is geboren.
Dus jouw Indonesische zwager en je Amerikaanse buren zijn ook allochtonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die term wordt meestal de mensen bedoeld die in een andere cultuur zijn opgegroeid dan de cultuur van het land waar ze nu wonen. Maar een paspoort is veel makkelijker te controleren dan opvoeding, vandaar dat de politiek het vooral over nationaliteit heeft in plaats van cultuur. Gevolg is dat allochtoon 'officieel' iets anders betekent dan wat er meestal mee bedoeld wordt.