Kun je zorgtoeslag stop laten zetten?

Ik word er een beetje moe van dat ik iedere keer veel geld moet terug betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoi,
Ja dat kan zeker. Via de link kun je het zelfs online regelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan, maar je moet een lange adem hebben, Blijven bellen, schrijven en reageren op alles wat ze sturen. Met veel geluk snappen ze het dan
13 jaar geleden
Die mogelijkheid bestaat idd, maar je kunt beter de oorzaak aanpakken. Er is dan iets mis met je jaaropgave(n), die geeft/geven een te laag bedrag aan inkomsten aan, waardoor je te veel zorgtoeslag ontvangt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt waarschijnlijk omdat ik van student naar een full-time baan ben gegaan midden in een jaar. Daarvoor had ik recht op veel zorgtoeslag. In het jaar dat ik begon met werken minder recht op zorgtoeslag en het jaar er na nog minder. Maar ja het is gebaseerd op het jaar ervoor. Het is leuk dat je geld "krijgt" maar het hoeft van mij niet als ik elk jaar en groot bedrag moet terug betalen. Dan doe ik het wel alleen met wat ik verdienen zonder die toeslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gebaseerd op het jaar ervoor, toeslagen worden uiteindelijk berekent op basis van het inkomen over het toeslagjaar. Omdat dit achteraf pas definitief bekend is, wordt aan de aanvrager verzocht een schatting te maken van het inkomen, en eventuele wijzigingen door te geven. Op een beschikking staat ook het inkomen waarop het gebaseerd is. Als deze inkomensschatting te laag is, kun je ook direct ingrijpen door middel van het opgeven van mutaties, dan hoeft niet achteraf de correctie plaats te vinden.
Het is allemaal zo mooi geregeld bij de belastingdienst. Je kunt bellen en formulieren downloaden, invullen en retourneren. Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Nou geloof me, als er één instantie is die het ons verschrikkelijk moeilijk maakt, is het de belastingdienst wel. Het heeft mij maanden gekost om iets rond de huurtoeslag recht te zetten. Toen het dan uiteindelijk in orde was, begon het hele gedoe opnieuw met brieven, vragen en noem maar op.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat het een beetje goed te regelen is. Want ja, het kan. Je kunt de zorgtoeslag stop laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet er helaas ook alles van: ze blijven me maar aanschrijven over huurtoeslag, terwijl ik niet meer in de woning woon waar ik de huurtoeslag voor ontving in het verleden. Sterker nog: ik huur helemaal geen woning meer, maar ze blijven maar brieven sturen, ik heb geen bankrekeningnr. meer en ze willen constant een opgave van rekeningnummer, echt om moe van te worden! Hoe maak je de belastingdienst duidelijk dat je ECHT GEEN geld meer van ze wilt ontvangen? Als ze uitbetalen moet je alles later terugbetalen!
ja dat kan, je kunt ook je jaarinkomen aanpassen, zolang het gezamenlijk inkomen niet meer dan 50.000 brutto per jaar heb je nog recht op zorgtoeslag. Ga naar www toeslagen.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pakt het zelf verkeerd aan.
Ga naar de site, geef een nieuwe schatting van je jaarinkomen op, en verzend die. Klaar.
Dat is veel makkelijker dan blijven bellen - dat moet ook wel werken, maar duurt langer en is voor jou vervelender.

Belastingdienst Toeslagen keert toeslagen over het lopende jaar uit op basis van jouw eigen schatting. Als die niet goed is, moet je het teveel terugbetalen of alsnog ontvangen, en dat ligt niet aan de Belastingdienst maar aan je eigen opgave.

Als je nu je inkomensschatting flink hoog maakt, zul je geen Zorgtoeslag meer ontvangen. Volgend jaar wordt er een Definitieve Toeslag gemaakt op basis van je feitelijke inkomen, en als je dan bij nader inzien nog wat tegoed hebt (omdat je nu dat inkomen hoger schat dan het misschien uiteindelijk wordt), dan wordt dat gewoon uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom wil je dat stopzetten? ik heb geen ervaring mee maar heb je nu een beter inkomen waardoor je geen gebruik meer mag maken van die voorziening?
je krijgt zeker en bloemetje van ze voor jou eerlijkheid. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag er nog wel gebruik van maken, maar ik denk niet dat ik het nog wil. Ik wil niet ieder jaar 400 euro terug betalen. Dan zeg ik het liever op.