Als iemand in je kennissenkring extreem rechtse uitingen hoort doen en zodanig dat je je zorgen maakt daarover, wat kun je daar dan mee doen?

Ik maak me echt zorgen en denk dat deze persoon psychisch aardig in de war is en dringend hulp nodig heeft maar ik heb geen idee waar ik daar mee terecht kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als je het idee hebt dat zijn uitgekraamde onzin ook echt in de praktijk gebracht gaat worden, kun je (anoniem desnoods) de politie tippen. Als die persoon dan echt iets doet, kan de politie wellicht iets gerichter gaan rechercheren... wees echter wel zeker van je zaak.

Het beste antwoord

Je zou je vraag kunnen neerleggen bij Nuansa. Zij weten veel over extreem rechtse uitingen en kunnen je wellicht verder helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is tegenwoordig heel normaal hoor, alleen wel jammer als je eigen kennissen ook wartaal uit beginnen te slaan.
Gewoon dumpen en een leuke kennis zoeken, die zijn er ook nog in dit land....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kun je doen?
In Nederland bestaat vrijheid van meningsuiting.
En ook de vervelende kanten van dit recht zullen we moeten respecteren.
Het is soms vreselijk wat je mensen hoort beweren, maar we zullen het moeten accepteren.

Wanneer extreem rechtse uitingen verder gaan dan dat, en iemand je bv verteld over voorgenomen of uitgevoerd geweld tegen een ander, kun je wel actie ondernemen.
In dat geval kun je (eventueel anoniem) de tiplijn bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vanuit je kennissenkring dus je zult er dus wel contact mee hebben praat erover en zoniet zul je een gulden middenweg proberen te vinden samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk maken dat jij andere opvattingen hebt en dit soort uitspraken niet accepteert. Proberen onderwerpen op dit vlak te vermijden.

Als jij denkt dat het een bewijs is van in de war zijn, dan kun je weinig doen helaas :-( Je kunt iemand niet makkelijk hulp opdringen tenzij iemand echt een risico voor zichzelf en/of anderen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch jouw eigen mening blijven verkondigen en laten blijken, dat je niet mee eens bent. De directe familie zijn de eerste aangewezenen om hulp in te roepen als deze persoon niet spoort.