moet een gemeente medewerking verlenen bij de realisatie van voldoende kinderopvang plekken?

Ik wil een kinderdagverblijf beginnen, maar krijg weinig tot geen medewerking van de gemeente...zijn ze hiertoe niet verplicht? ik weet dat er voldoende vraag is voor kinderopvang (er zijn maar 2 plaatsen in het dorp 6 a 7 duizend inwoners, die beide wachtlijsten hebben)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Pin me er niet op vast maar zover ik weet is het volgende het geval:
Gemeenten zijn niet degenen die verantwoordelijk zijn voor voldoende plekken in de kinderopvang. Afgelopen jaren is er juist ook het beleid gevoerd dat de kinderopvangmarkt dit zelf moet doen, aangezien het een commerciele markt is. De gemeente trok zich juist terug om die reden. Ze zijn volgens mij dus niet verplicht.

Ik wil je graag verwijzen naar de website van Netwerkbureau Kinderopvang. Daar kan je veel informatie vinden over dit onderwerp. www.netwerkbureaukinderopvang.nl
Kijk ook eens naar de folder ' Zodoende! Stimulerende rol gemeenten in kinderopvang' (staat op de homepage van die site) Zij proberen gemeenten dus weer meer erbij te betrekken en dat ze beter faciliteren om meer kinderopvangplaatsen mogelijk te maken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja helaas is dat zo inderdaad. Daar kan je niets aan veranderen. Je mag alleen hopen dat je een meewerkende ambtenaar vind, die jouw idee een goed idee vind en bereidt is met jou er voor te gaan.
Wat betreft het voorkomen van bezwaren van omwonenden is vooral communicatie! Ga bij omwonenden langs en vertel wat je van plan bent en wat dit voor hun betekent (veel verkeer in een om je pand bijvoorbeeld). Probeer vooral de voor hun positieve kanten te benadrukken (misschien hebben ze zelf kleine kinderen en is het voor hun dus juist een plek!). Als je ervoor zorgt dat je van hun kant begrip krijgt, zullen ze niet snel bezwaren indienen. Alhoewel er waarschijnlijk altijd wel 1 of 2 zullen zijn die het pertinent niet willen. Overigens kan wel iedereen bezwaar indienen maar hoeft dit bezwaar niet gegrond te zijn (bijvoorbeeld de buurman helemaal aan de andere kant van de straat waar het verkeer helemaal niet langs komt, die dient bezwaar in, hoeft niet gegrond te zijn). Goed opletten dus en vooral je buren informeren!
Succes!

Andere antwoorden (2)

Sinds de invoering van de Wet Kinderopvang in 2005 hebben gemeenten geen initiërende rol meer bij de realisatie van kinderopvang. Voor die tijd werden d.m.v. forse subsidies vanuit de overheid (nieuwe) kinderopvang faciliteiten gecreëerd, èn in stand gehouden. Kinderopvang is een 'marktpartij' geworden en de branche dient zelf bij vraag naar kinderopvang, deze te realiseren. Gemeenten kunnen daarbij 'behulpzaam' zijn, maar hebben daar formeel geen rol meer in......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb me hier een tijd geleden in verdiept. Gemeenten zijn alleen verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opvang. De hoeveelheid plaatsen en medewerking nieuw op te zetten opvang bemoeien ze zich niet mee.