Is er ooit bewezen dat het aanwezig zijn van BHVers van enig nut is?

in veel winkelcentra en grote openbare plaatsen moeten BHVers (Bedrijfs Hulp Verleners aanwezig zijn. het is verplicht vanwege de overheid.
de cursussen worden jaarlijks verzorgd
ik wil graag weten als die nuttig werk gedaan hebben
ik hoor ze weleens zeggen dat ze bij calamiteiten hun hebben en houen pakken en binnen de kortste keren buiten staan
misschien zouden velen zo reageren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jawel hoor, ik werk zelf bij een groot productiebedrijf waar helaas ook wel eens ongevallen gebeuren, in dat geval zijn de BHV ers als eerste ter plaatse, verlenen eerste hulp, begeleiden mensen evt. naar het ziekenhuis ed. Ook worden zij ingezet bij ontruimingsoefeningen en ik kan niet anders zeggen dan dat zij goed werk verrichten en zeker niet als eerste buiten staan in het geval van een calamiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier doen ze wel goed werk; Laatst nog iemand gereanimeerd & een maandje geleden een brand geblust
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Het hoeft niet eens altijd actief te zijn in de zin dat er gehandeld moet worden. Als BHVer kijk je voortdurend of de uitgangen/paden vrij zijn, Geen containers o.i.d.voor de stijgpijp zijn geplaatst.Brandblussers opgehangen en binnen handbereik zijn. Branddeken niet verstopt is tussen potten en pannen. Controle AED. In geval van een calamiteit kun je kun je dan blindelings vertrouwen op je hulpmiddelen en weet je zeker dat de looproutes vrij zijn.
Dit vind ik al genoeg reden om het nut van een BHVer te benoemen. Ook hab ik meerdere malen mijn gele BHV vest aangetrokken om escalatie te voorkomen. Ook heb ik als BHVer het leven mogen redden van een suicidaal persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn alle BHVers vrijwilligers
TegenXinnig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hay die Troetroe,
Nee hoor! Per lokatie is er een BHV coordinator benoemd Vaak zijn dit geen vrijwilligers maar hebben hun handen vol aan het coordineeren van opleidingen, oefeningen en zij voortdurend bezig om calamiteiten te voorkomen.
In mijn bedrijfstak was ik verplicht om de BHV cursus te doen. Zelfs mijn arbeidsvoorwaarden werden er op aangepast.
Zeker heeft dit wel nut. BHV-ers zijn erg belangrijk. Er zullen er vast tussen zitten die op het moment dat er hulp van ze verlangd wordt dichtklappen oid, maar ik denk dat bijna alle BHV-ers hun hulp zullen aanbieden. Zelf ben ik ook BHV-er in ons bedrijf. Gelukkig heb ik nog niets meegemaakt waardoor ik het heb moeten toepassen, maar ik weet zeker dat ik mijn collega's te hulp zal schieten wanneer het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baat het niet, dan schaadt het niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wel. Waar ik werk kwam ik enkele jaren geleden uit bij een op de grond liggend meisje, dat wild lag te bewegen. BHV-er erbij gehaald, die een insult constateerde. We hebben haar met z'n tweeën beschermd tegen aanraking met harde muur enz. BHv-er heeft toen contact opgenomen met een ambulance die haar naar het ziekenhuis heeft vervoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het in huis hebben van BHV ers kan ook een veilig gevoel geven. Mocht er wat gebeuren zijn er altijd mensen in de buurt die van wanten weten. Ze weten wat ze moeten doen wanneer er een panieksituatie of een calamiteit uitbreekt. Daar worden ze ook op getraind.

Bij ons op het werk doen hebben ze vaak bewezen wat ze waard zijn.