Zijn landsgrenzen nog wel wat waard binnen landen in Europa met dingen als de EU en de Schengen verdragen?

Ik bedoel je kan in principe ja vrij wonen en werken hierbinnen, zijn landsgrenzen dan nog wat waard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Grenzen geven nog steeds het verschil in landen aan dus zonder grenzen zou het onduidelijk zijn in welk land je bent en zou heel Europa bovendien een grote eenheidworst van culturen worden. Ook zou het onduidelijk zijn voor toeristen en voor de import van producten buiten Europa.

Bovendien doen niet alle landen in Europa mee aan het verdrag van Schengen (denk aan het Verenigd Koninkrijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grenzen geven de afbakening aan van het territorium. Dit is omdat elk land nog steeds over haar eigen soevereiniteit beschikt.

Ook aan de grenszen, staan de grenskantoren die worden nog steeds gebruikt voor allerlei administratieve zaken. Vrachtvervoer moet zich nog kunnen melden, import/export van bepaalde particuliere zaken is niet vrij en moet geregistreerd worden aan de grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door Schengen maakt "Fort Europa" zijn buitengrenzen.
Binnen: Ieder land blijft soeverein,, er is nog steeds douane....maar niet meer met een bareeltje.