Salaris korten als je van je werk houdt?

In de zorg worden mensen schandelijk onderbetaald met het argument dat het werk veel voldoening geeft.
Hu hoor ik regelmatig hoogopgeleiden zeggen dat ook zij van hun werk houden.
Moeten advocaten, neurologen of managers nu 30% gekort worden als ze van hun werk houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik accepteer op dit moment een lager salaris omdat het alles bij elkaar een goede deal is. Behalve plezier in mijn werk, is een voordeel dat ik op een plek zit waar ik veel kan leren, en dat is ook wat waard. Maar dat is iets heel anders dan op je salaris gekort worden als je iets (bijvoorbeeld voldoening) uit dat werk haalt. Dan verander je de spelregels tijdens het spel.

In antwoord op je vraag: nee, mensen die van hun werk houden moeten niet om die reden gekort worden. Wel kunnen ze bij het aannemen van een baan zelf beslissen genoegen te nemen met het salaris dat ze aangeboden krijgen omdat ze voldoening zelf ook wat waard vinden.

Wat betreft werk in de zorg: daar vind ik het hoog tijd om het werk op waarde te beoordelen en dan ook te betalen. En dat mag wat mij betreft een hoop meer zijn dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, stel het ze voor, krijg je direct een dagvaarding van de advocaat.

Persoonlijk zou ik graag weer teruggaan naar mijn oude sector, de communicatie, daar zou ik zelfs een teruggang in salaris voor over hebben.
Als je elke morgen weer vrolijk naar je werk gaat is het veel beter vol te houden dan dat je er elke morgen weer naar toe gaat, wetend dat je werk moet doen waar je eigenlijk helemaal geen zin meer in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cocon;

Ik heb die discussie ook al eens gevoerd. Het is vrij gebruikelijk om extra vergoedingen te geven voor zwaar en/of onaangenaam werk, dus waarom geen inhouding bij werk dat iemand heel veel plezier geeft; dat is immers met geen geld te betalen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het argument is tamelijk loos, want weinig mensen in de zorg krijgen voldoening uit hun werk, ze balen juist enorm dat ze hun werk moeten afraffelen in plaats van het goed (en dus menselijk) te doen.

Maar de politiek heeft andere belangen, en de verzekeringen die het merendeel moeten betalen ook.

En de gemiddelde Nederlander klaagt pas als zijn moeder in het verpleeghuis maar 1x per 14 dagen onder de douche kan, en dan is het weer die "luie zuster" die het gedaan heeft.

Er kan genoeg aan veranderen, maar dan moet je niet op CDA/VVD stemmen, maar bijvoorbeeld op Agnes Kant van de SP, die zorg duidelijk op de agenda heeft staan. Maar helaas wordt de politieke agenda meer door belastingen en buitenlanderbeleid bepaald, dan door een sociale en leefbare samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de lijn in deze zin door zou trekken zeer zeker.
Maar laten we wel wezen, het is natuurlijk van de zotte dat je plezier in werk resulteert in een lager salaris.
Ik ben het er volkomen mee eens dat het plezier in je werk belangrijker is dan een hoog salaris maar daar staat tegenover dat waardering ook bijdraagt aan het plezier in je werk en dat salaris een uiting van waardering is.
Anders gezegd wie zou er een opleiding van tien jaar volgen om vervolgens tegen het minimum loon te moeten gaan werken omdat je studie je de baan gebracht heeft waar je je prettig in voelt.
Of andersom; Moeten we de mensen die te beroerd zijn geweest om een studie te volgen en nu een baan hebben die ze totaal niet bevalt extra gaan belonen?

Een verpleegkundige heeft tenslotte ook een hbo opleiding gevolgd en de verantwoordelijkheden liggen mijns inziens op een niveau die een veel hoger salaris dan het huidige zeker rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het marktmechanisme zorgt ervoor dat dit al in het salaris is verdisconteerd.