Is een "zorgboer(in)" gekwalificeerd voor die taak?

Deze vraag werd gisteren tijdens een uitzending op TV-Gelderland gesteld. Daar was ik ook heel nieuwsgierig naar. Maar de 'boer' omzeilde het antwoord. Weet iemand wel het antwoord?
Zelfs een lieve oma lijkt tegenwoordig een opleiding te moeten hebben gehad om op haar kleinkind te mogen passen, dus vandaar deze vraag.
(Overigens lijkt het mij een prima ontwikkeling, die kleinschalige zorgtehuizen)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je als zorgverlener in aanmerking wil komen voor het verlenen van zorg aan AWBZ-cliënten zul je in ieder geval aan een aantal kwaliteitseisen moeten voldoen. Die zijn omschreven in de kwalitietswet Zorginstellingen.
Veel van de zorgboeren hebben tegenwoordig een MBO+ diploma, dat is een soort van aanvulling om met cliënten uit de doelgroepen te werken.
Er zijn echter nog steeds zorgboerderijen waar nog geen gekwalificeerde activiteitenbegeleiders werken (SPW, SPH ed.), maar door het groeiende aantal zorgboerderijen kunnen die op den duur toch niet meer achterblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zorgboederij die ik ken is onderdeel van een zorgorganisatie. De mensen die het werk begeleiden zijn opgeleide HBO-V-ers die als groepsleider functioneren.