Hoeveel invloed heeft je leefomgeving op de ontwikkeling van je persoonlijkheid?

Voorbeeld: van nature heeft de mens vertrouwen, pas wanneer vertrouwen wordt geschaad heeft dit invloed op onze denkwijze, persoonlijkheid en worden we voorzichtiger. Dit geldt voor meer dingen, maar ook in positieve zin natuurlijk. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (5)

Ha, die MaRiTa;

Ik denk dat je leefomgeving zo ongeveer de allesbepalende factor is bij die ontwikkeling. Veel van ons gedrag is immers gebaseerd op ervaring. Wie dus in een omgeving opgroeit waar hij met respect wordt behandeld vindt dit normaal gedrag en zal zelf daarom ook respectvol handelen. En dat geldt natuurlijk ook voor negatieve invloeden; meermaals is al aangetoond dat bijvoorbeeld verkrachters in hun jeugd zelf veel vaker misbruikt werden dan gemiddeld, waardoor ze een verwrongen seksuele moraal zouden hebben ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft veel invloed inderdaad, vooral je gezin. Ieder mens wordt met goede gedachten geboren is mijn mening, maar wordt gevormd door de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is zo complex dat ik me beperk tot kinderen. De invloed van ouders, school en vrienden is zo groot dat je continu alert moet zijn voor de vooruitgang of terugval van de ontwikkeling. Door een gezonde leerrijke omgeving kunnen kinderen langzaam maar zeker ontplooien tot sterke persoonlijkheden met een doel voor ogen. Indien beide ouders werken is de invloed kleiner en de school weer groter dan in de milieus waar ouders zich meer tijd kunnen veroorloven om kinderen bij te sturen. Elk individu wordt gedetermineerd door zijn opvoeding . Met het ouder worden versterkt de invloed van de school en vooral de vrienden. Die fase kan het kind een ander inzicht geven op andere levensopvattingen en andere levensdoelen.(verdere studies, geldgewin, ontspanning)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de leefomgeving een enorme impact heeft op je persoonlijkheid. Misschien wel de grootste invloed, nog groter als geerfde of aangeboren eigenschappen.

Je leefomgeving bepaalt meestal welke religie je hebt, welke waarden en normen je meekrijgt, welke denkbeelden je hebt omtrent man/vrouw rolverdeling, seks en intimiteit. Het bepaalt je zelfvertrouwen, je assertiviteit, je kennis en vaardigheden zelfs je IQ.

Voor hersenen geldt namelijk use or loose it. Als je het dus niet vroeg aanleert, zoals pianospelen of schilderen bijvoorbeeld, dan kan je het later niet meer zo goed aanleren als dat je het van jongsaf aan had meegekregen van thuis.

Je leefomgeving is dus allesbepalend. Ook of je gezond bent (heb je alle vaccinaties gehad ? Heb je altijd gezond voeding en drinkwater gekregen ? Was er snel medische hulp als ziek werd ?) Of je je veilig voelt bij anderen (mishandeling ? seksueel misbruik ? geestelijke indoctrinatie ?) en of je sociale vaardigheden hebt ontwikkeld.

Zo belangrijk is je leefomgeving, heeeeeel veel invloed dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg van invloed. Zoals ieder mens vertrouwen heeft heeft de mens ook een natuurlijke drang zich te spiegelen aan anderen in zijn/haar omgeving. Heel gezond. Niet voor niets dat mensen het van elkaar in Amerika normaal vinden dat ze wapenbezitters zijn en het hier van elkaar ongewensd, ongewoon vinden. Geluukig hebben we zoiets als karakter, zodat we allemaal uniek blijven. Ondanks dat we zo'n kuddedieren en naäpers zijn.