Ik denk dat de mens andere rassen wel degelijk als minderwaardig zien. Dit komt omdat de mens op sich een kudde dier is en slechts in kleine groepen leeft. Je hebt dus een bepaalde kring waarbinnen je leeft en alles daarbuiten ken je niet. Iedereen daarbuiten is een potentiële vijand, totdat je hem of haar leert kennen en het zich anders voort doet.

Een ander ras is iets ''afwijkends'' in jouw ogen, het is anders dan je gewend bent en dus zie je het sneller als een vijand. Je bent dan meer op je hoede en minder vriendschappelijk. Dit is allemaal natuurlijk gedrag. Net als bij een wilde beer. Je kunt daar ook niet gemakkelijk even mee praten ofsow. Net als met een ander ras, zij spreken immers (meestal) een andere taal.

Daarom denk ik dat mensen andere rassen misschien niet per definitie als minderwaardig zien, maar wel als potentiële vijand en het er dus niet zo van hebben. Totdat ze die mensen leren kennen en merken dat ze helemaal niet erg zijn. Maar dat is hier niet het geval aangezien het gaat om vooroordelen. Vooroordelen heb je bij alles wat anders is of gedraagt als jezelf. Dus ook bij andere rassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, ik denk dat rassen, welke ontwikkelingshulp krijgen zelfs opkijken tegen rassen welke ontwikkelingshulp geven. Dit is de afgelopen decennia echter wel minder geworden. Met de huidige media wordt de wereld steeds "kleiner", en komen alle aardbewoners steeds dichter tot elkaar.
13 jaar geleden
Niet 'van nature'. Er zijn veel voorbeelden van maatschappijen waarin allerlei groepen naast elkaar en door elkaar heen bestaan.
Er is wél een behoefte om je te identificeren met een groep waar je bij wilt horen, ter versterking van je eigen identiteit.
In Amerika leven veel ethnische groepen naast en met elkaar, maar een Amerikaan met Europese achtergrond zal met extra interesse rondreizen in het land van zijn voorouders, of zelfs bij het WK voetbal dat nationale team steunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is van nature geneigd, alle mensen die tot de eigen groep behoren, beter te achten dan de mensen die niet tot de groep horen. Heeft met onze overlevingsdrang te maken. Helaas heeft deze neiging racisme opgeleverd. op een doorgeschoten manier ""anderen"" minder te achten dan de eigen groep.

Een bijverschijnsel van globalisering is, dat we leren zien, dat we allemaal mensen zijn, die staan voor enorme gezamenlijke problemen onze aardbol betreffend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begrip menselijk ras vooronderstelt dat een groep mensen te onderscheiden zou zijn op basis van uiterlijke en genetische kenmerken.
De moderne wetenschappelijke ontdekkingen laten echter zien dat de verschillen tussen deze zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan de verschillen binnen deze groepen.

Met ander woorden: rassen bestaan niet.

Er zijn dus geen andere rassen, ander soort mensen.
Mensen zijn allemaal verschillend.
Wij vinden mensen die anders zijn dan wijzelf
nogal snel "eng".
Dat is niet van nature zo, dat is gewoon onbekendheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroegah, kende men het andere ras niet. Het was vreemd, met vreemde gewoonten, raar eten en drinken.
Wat vreemd was, was eng. Men wist niet of men zich moest gaan verdeding of niet.

Uit zelfbescherming en onwetendheid, worden vreemde mensen weggeduwd, weggepest.

Dit was vroegah, maar nog steeds hebben we een erfenis. Ook zie je het op school natuurlijk. Iemand met een bril, of een handicap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas blijven we het lastig vinden om in te zien dat niemand hetzelfde is.
Er is op deze aarde niemand zoals ik, of jij. We zijn allemaal onszelf. Dus uniek.
Ik heb er niet om gevraagd geboren te worden, dat heeft niemand. Maar ik mag mezelf zijn, zoals iedereen dat mag.
Maar vanaf onze geboorte worden we beïnvloed door onze omgeving. Geloven hebben bijvoorbeeld ook al veel oorlogen veroorzaakt. Dit heeft ook veel invloed gehad op de manier waarom verschillende groepen met elkaar omgaan. Maar als het er op aankomt prediken al deze geloven hetzelfde. Heb je naaste lief.
Hou van jezelf. Als ik niet van mezelf hou, hoe kan een ander dan wel van mij houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas zijn er te veel mensen die dat zo zien
een mens heeft jammer genoeg 1 groot voordeel
intelligentie .dat maakt dat soort mensen
onmenselijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry ik dacht dat je bedoelde dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk het wel. Dat zal voornamelijk nog uit het stamgedrag en diereninstinct van de mens voort komen.

Het volgende schrijf ik vanuit een objectief oogpunt; het is een waarneming en geen mening:

Hoe verder je als persoon verwijderd bent van 'de primaat', hoe minder je hier mogelijk vatbaar voor bent, wellicht. Ben je, als je niet gevoelig bent voor het geloven in minderwaardigheid van anderen niet toevallig gewoon meerwaardig? Zo ja, dan is eenieder die daar wel gevoelig voor is, minderwaardig ten opzichte van jou (als zul je dat dus zelf niet zo ervaren!)

Afhankelijk van het perspectief en het relativeringsvermogen van de persoon die een ander als minderwaardig ervaart, kan daar positief of negatief actie op worden ondernomen. De geschiedenis (en het heden) geeft ons helaas voldoende voorbeelden van de slechte acties ondernomen aan de hand het als minderwaardig vinden van een ander (ras, cultuur, volk, persoon, etc.) Haat, uitroeiing, slavernij, onderdrukking, het rijtje is eindeloos.

De goede kant bevat bv. ontwikkelingshulp. Het leven (lees: de levensomstandigheden) van vele mensen in afrika schatten wij als westerse veelvraten in als minder waard; de arme zielen moeten wrede ontberingen doorstaan om aan hun dagelijks eten en drinken te komen. Scholing is er nauwelijks, kinderarbeid, misbruik, noem maar op, aan de orde van de dag. De leefomstandigheden zijn er, naar ons perspectief, slecht en we schatten de kwaliteit van het leven daar in als minder waardevol (minderwaardig). Het resultaat is dat we hen proberen te helpen met voedsel, water, scholing, irrigatie, veiligheid, etc. M.a.w, we proberen ze tot gelijken te helpen. Nobel! Overigens is de kans aanwezig dat diezelfde mensen ons als minderwaardig zien, omdat wij onze grondstoffen met explosief tempo vernietigen, niet een zijn met de natuur, etc. etc.

Kijk, minderwaardig is een term die in onze 'voorzichtig, niet kwetsen' maatschappij een erg zware lading heeft. Logisch, want het heeft veel kwaads voortgebracht. En ieder mens is tenslotte gelijk! Maar we zijn ook weer allemaal anders. Dat hoeft niet verborgen te worden maar mag absoluut ten goede gebruikt worden. Want alleen door 'minderwaardigheid' te erkennen en herkennen en elimineren (de minderwaardigheid en dus zeerzeker niet de minderwaardige!) kunnen we er aan werken om het de wereld uit te krijgen; om eenieder daadwerkelijk oprecht als gelijken te kunnen en willen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot op heden, zijn er buiten de dieren nog geen andere rassen dan de mens. Dus kan de mens daar geen oordeel over vellen.