De verharding van de maatschappij Daarmee wordt bedoeld dat wij met zn allen steeds minder sociaal bezig zijn. We kunnen minder van elkaar hebben en we staan minder voor elkaar klaar.We hebben er minder behoefte aan om elkaar aan het woord te laten en we vinden werk geld en tijd vaak belangrijker dan dat we onze medemensen vinden.
Agressief rijgedrag en geen sorry zeggen wanneer dat op zijn plaats zou zijn , zijn enkele voorbeelden hiervan.

Om de maatschappij weer iets te verzachten zou iedereen zich moeten realiseren dat een keertje netjes een voorbij ganger groeten of een keer een welgemeende sorry ofzo al een heel klein begin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat we steeds minder zorg hebben en oog hebben voor elkaar. Niet de medemens staat centraal, maar HOE KAN IK HET MEESTE GELD VERDIENEN. Niet: hoe kunnen we prettig en sociaal leven, maar de economie is speerpunt van de politiek. Dan mogen er best doden vallen, ergens op de wereld, als wij maar geld verdienen.

Dat noem ik best hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 hoor
in vroeger tijden vormden de mensen clubs, en binnen die clubs vonden ze steun en begrip.
men was actief lid van de kerk, of van de vakbond.
tegenwoordig is de mens individualistischer ingesteld, en leeft meer op/ voor zichzelf.
toch vind ik het wel meevallen met dat verharden.
in mijn omgeving zie ik toch dat mensen elkaar zo nodig nog steeds tot steun zijn.
13 jaar geleden
De mens wordt helaas egoïstischer naarmate hij rijker wordt.

En aangezien Nederland nog altijd één van de rijkste landen ter wereld is..wordt het innerlijk de mens hier meer en meer beheerst en in beslag genomen door geldverdienen, beleggen, uiterlijkheden enz. enz.

Zoals bekend kun je in New York op straat liggen te sterven terwijl de voorbijgangers je nauwelijk (willen) zien en gewoon over je heen stappen alsof je er niet ligt.

In vrees dat ook Nederland langzaam die kant opschuift..tenzij we met zijn allen wat vriendelijker en wat behulpzamer voor elkaar worden.

En natuurlijk NIET alleen tegenover 'de oorspronkelijke Nederlanders', maar tegenover elk individu..zonder onderscheid van kleur en/of ras.

Met zijn allen een beetje liever, aardiger, vriendelijker voor elkaar worden..maakt de wereld wat minder hard..en wat verdraagzamer.

Hopelijk komt het ooit nog eens zover..dat die 'intermenselijke olie' de het verkeer tussen mensen wat verzacht.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De liefde voor de medemens wordt al hoe minder. Men denkt vaak meer eerst aan zichzelf.