Waarom moet je lintje na je dood terug naar de staat ?

Het lintje is een persoonlijke onderscheiding die je in bruikleen krijgt. Als je dood gaat, moet het dus in principe terug naar de staat. Als je familie het toch wil houden, moet er een borgsom worden betaald. Deze kan variëren van 168 euro voor een lintje als Lid in de Orde van Oranje-Nassau tot 2093 euro als je gedecoreerd bent tot Ridder Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Waarom krijg je hem in bruikleen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Is dat zo??

wat een onzin...oh..wacht, een antwoord....

De materialen waar een lintje van gemaakt wordt is een onderdeel van het koningshuis. Het feit dat het lintje wordt doorgegeven na het overlijden geeft het een extra betekenis. Het voorkomt dat een betekenisvol lintje in de handen komt van iemand die het eigenlijk niet verdiend heeft, maar slechts een nakomeling is van iemand die het verdiend heeft......het geldbedrag.....is....een symbool...om...dat.....door...te geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het antwoord staat zeer uitgebreid op de volgende website:
14 jaar geleden
Omdat je een lintje krijgt omdat je iets bijzonders hebt gedaan. Bv zoveel jaar vrijwilligerswerk. Je krijgt m niet als je een strafblad oid hebt. Ook als je na het verkrijgen van het lintje iets zwaar strafbaars doet (dus niet een keer door rood rijden), kan de staat het terugvorderen. Hetzelfde als je doodgaat, je nabestaanden hebben niet dat bijzondere gedaan, of zijn misschien wel crimineel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is om diezelfde reden alsdat je Paspoort, ID kaart, Rijbewijs en verblijfsvergunning eigendom blijft van de Staat der Nederlanden. Je hebt dit echter in bruikleen gekregen om je te kunnen legitimeren als Nederlands staatsburger...

Je lintje is een erkenning door de koningin dat je gedurende een lange periode een bijzondere dienst heb verricht. Hiernaast moet je van onbesproken gedrag zijn om überhaupt in aanmerking te komen voor één lintje...

De staat zal doorgaans niet moeilijk doen wanneer het lintje wordt doorgegeven aan één directe erfgenaam in de eerste, of tweede graad (ouders, kinderen uit één gezin) mits deze eveneens van onbesproken gedrag is. Doorgaans is een antecedent (dit is echter alleen één melding in het computersysteem van de politie, en GEEN strafblad) voldoende om dit te weigeren...