Waarom heeft iedereen een TV?

Of zijn er nog mensen die er geen hebben?

EDIT: paar vliegen in 1 klap:
- klopt dat ik er geen heb.
- vindt het niet bevorderlijk voor de communicatie.
- het is ook niet acceptabel volgens de Bijbel (met name: godslastering)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo heb jij er eigenlijk geen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie EDIT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een vloek lees of hoor heb ik het in mijn gedachte gehad, en dat is al erg genoeg. Voor het web is kliksafe uitgevonden: http://www.kliksafe.nl/#nav=6_54
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de link werkt niet: De volgende categorieën zijn bij het
-Kliksafe-filter afgesloten.
-Adult/Smakeloos (18+)
-Agressie/Geweld
-Alternatieve levensstijl
-Audio/Video
-Chat
-Dating
-Dialers/Spyware
-Drugs
-Entertainment
-Games
-Gokken
-Hacking/Cracking/Illegale software/Warez
-Openproxies/Redirectors
-Porno (18+)
-Occultisme (experimenteel)
-Onverantwoorde Radio/TV programma's
-Sport
-Virus-geïnfecteerde domeinen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BvB, ik had al eens eerder van kliksafe en dergelijke diensten (want er zijn er geloof ik meer) gehoord Nou vraag ik me af of de filtering jou niet te ver gaat? Ik weet niet hoe het technisch gezien werkt, maar je lijkt het bijvoorbeeld hier op GV wel naar je zin te hebben, loop je geen kans dat dat volgende maand ook gefilterd wordt omdat er bepaalde dingen gezegd zijn? Vind je ook dat websites met voorlichting over drugsgebruik, seks etc. niet door de beugel kunnen. Of zie ik het misschien helemaal verkeerd en heb je als kliksafe gebruiker ook nog een keuze om bepaalde dingen 'tegen beter weten in' toch te bezoeken / doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kliksafe besluit deze site te verbieden heb ik idd een probleem thuis. alleen op het werk is dat niet het geval. op het werk heeft iedereen ook normen voor het internetten. Ik heb geen mogelijkheid om 'tegen beter weten in' toch een nietdoordebeugelsite te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BvB, okee, dankjewel, daar was ik dus inderdaad benieuwd naar. Geen negatief oordeel mijnerzijds hierover overigens hoor, alleen voor mij persoonlijk zou het net een stap te ver gaan. Niet dat ik nu zonodig op zoek ben naar het type sites wat je omschrijft dat er uitgefilterd wordt, maar ik kan wel tegen een stootje en als ik iets zoek op internet dan wil ik het vinden ook, als ik dan door een aantal minder geschikte pagina's heenmoet om er te komen dan zie ik dat niet zo als een probleem. Maar om te zorgen dat je thuis nog op GV kunt zal ik proberen niet al te veel rare woorden te gebruiken vanaf nu dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AMG, klopt, in de Bijbel staat niet: Je mag geen TV kijken. Maar.. er staat in de 10 geboden; Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bedankt voor jullie respect hierin! @Lodewijk, het is inderdaad handig als deze site netjes blijft. Alleen is dat ook een beetje de taak van de Mods. Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Omdat het maatschappelijk gewenst is dat je een TV in huis hebt en dat je kijkt...

De TV is het ideale middel om je slecht te voelen, geen ander ding in je huis kan je zo snel en zo lang slecht laten voelen...

En iedereen met macht wil dat je zo´n ding aan hebt staan. Elke instantie die reclame maakt voor zichzelf wil dat je kijkt... Elke politieke partij wil dat je kijkt... Elke omroep wil dat je kijkt...

Het is zelfs zo dat als je niets meer betaalt en de deurwaarder komt alles ophalen in huis, dan mag de aansluiting én je tv in huis blijven, wist je dat? Dus ook zonder geld mag je doorkijken, want dat is een must...

Dus wil je je slecht voelen, kijk naar het nieuws, kijk naar reclame... Hebben we wel in de gaten dat in bijna elke reclame gelogen wordt en dat de persoon in die reclame je gewoon aan staat te schreeuwen, bijna zonder uitzondering... Vroeger was het alleen maar aanprijzen van eigen waar, toen kwam dat het lollig was en nu wordt je gewoon afgezeken, als het maar blijft hangen de boodschap... Maar het resultaat is dat zij dus jou ongelukkig gemaakt hebben dat jij die nieuwste iPod nog niet in je bezit hebt...

En amusement is toch ook een aanfluiting, nu is het de mode om anderen naar huis te sturen. Overal zie je het nu, competitie, de een moet vechten en beter zijn dan een andere... Slecht voelen dat is dus weer waar het om draait...

Maar dat willen we toch, wat ga je doen als je even een uurtje niets te doen hebt... Doe maar een test, ga een uur totaal niets zitten doen, wat gebeurt er dan vanzelf in jou, je gaat zitten denken over zaken die je een slecht gevoel geven, is het niet zo? En als je die wens hebt, dan heeft de maatschappij daar een hulpmiddel voor: De TV...

Een film kijken is toch niet meer mogelijk... Het is al zo moeilijk om te geloven wat er gebeurt in een film en dan om de haverklap een reclame, hoe kan het toch dat we dat pikken? Is mij echt een raadsel... Ik kan geen film kijken op tv, weg ermee. Ik download een dag later de film wel op usenet zonder reclame en dan kijk ik wel ongestoord...

Wij willen ons slecht voelen en daar gebruiken de tv voor...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX vertrekt zeer binnenkort voorgoed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarheen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dat ook heel graag willen weten... :-)

Andere antwoorden (25)

Waarom? Om met de tijd mee te gaan. De TV brengt je vermaak, nieuws, een andere kijk op de wereld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met het idioot overweldigende aanbod van zenders kan je ook behoorlijk selecteren, weliswaar tussen 45x troep, maar toch.
Ik denk vooral voor vermaak en informatievoorziening. Ik heb overigens geen tv, maar een tuner in mijn pc (maar goed, ik kijk dus wel tv).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft tv. Las zonet dat jij er geen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie EDIT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede edit!
+1 voor goede vraag. Ik denk dat het gewoonte / gewenning is. Ik heb er zelf wel een, maar ik kijk er amper naar, dat is ook wel eens anders geweest, maar ik vind dat de meeste programma's echt ronduit vervelend zijn de laatste jaren, afgezien van een paar leuke series en soms een programma op discovery is er voor mij eigenlijk niets meer bij.

Dat van die series moet ik eigenlijk nog wat nuanceren, er wordt zo raar omgesprongen met de volgorde van aangekochte series dat er geen touw meer aan vast te knopen is op sommige zenders, dan kijk ik ze liever van begin tot eind als ik ze gedownload of gekocht heb.

Mag ik trouwens vragen waarom jij geen televisie hebt BvB, is het een bible-belt iets in jouw geval? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie edit (ik heb per ongeluk op -1 geklikt. Ik zal het corrigeren door ergens ander een +1 te geven ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij ook bedankt voor de +1 ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, nu begrijp ik je reactie op mijn vraag. Bedankt.
hmm volgens mij las ik net dat jij er geen had maar gezellig rond de tafel zat. ''te kletsen?" correct me if im wrong..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie EDIT.
Er zijn wel mensen die geen tv hebben.
Ik heb begrepen dat jij er één van bent ;-)

Toegevoegd op 29-04-2009 12:13:04
En de mensen die er wel één hebben.....
Omdat er een behoefte is gecreeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter leering ende (vooral) vermaeck.
Om op je werk of op school mee te kunnen praten :-)
Het hoort bij de verworvenheden van de
moderne mens en niet meer weg te denken
voor bijna iedereen.

Er zijn mensen die geen TV hebben. Jij bijvoorbeeld
:-) las ik ergens op deze site.
Verder zijn er ook nog met name gereformeerden die geen
TV hebben, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie EDIT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag internetten wel, dan ?
Het is een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van alles dat er in de maatschappij gebeurt. Daarnaast kan het een bron van vermaak bieden. Hoewel ik (zeker nu de zomermaanden er weer aankomen) steeds meer het kassie verruil voor een boek.

En er zijn ongetwijfeld nog wel mensen die geen tv hebben (of pretenderen er geen te hebben, hoewel ze vaak verrassend goed op de hoogte zijn van wat er allemaal op de tv is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb thuis een blinde muur die erg in het oog zou springen zonder tv; mijn hele bankstel is er op gericht. Al moet ik zeggen dat ik de tv voornamelijk gebruik om films op te kijken en spelletjes op te spelen. Wat er tegenwoordig op tv uitgezonden wordt geeft mij het idee dat ik heel goed zonder tv zou kunnen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen. Ik heb mijn tv zelden aan. Ik heb hem vaker aan om dvd's mee te kijken (Ik hou wel van films), als ik hem al aan heb dan kijk ik naar discovery of natgeo. Dit laatste doe ik slechts 1 keer in de 3 weken ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

De TV is voor veel mensen een belangrijk informatie- en amusementskanaal. Voor mensen die zelf de wereld niet kunnen, mogen of willen ontdekken is het een mogelijkheid hun blik wat te verruimen. En omdat ook informatie sneller en breder kan worden verspreid draagt het wel degelijk bij aan communicatie, zij het misschien niet aan interactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik vooral een tv om nieuws te kijken, vooral om series te kijken die ik gedownload heb en heel af en toe een avond onderuit gezakt rommel te kijken.
Ik bemerk dat wanneer je bewust een film of een serie aanzet, je er veel meer van geniet dan wanneer je een avond rondzapt, dan is ineens de avond over en heb ik nog geen programma afgekeken. Dat zou ik mensen wel mee willen geven, een beetje bewust kijken.
Wat God hiermee te maken heeft ontgaat mij persoonlijk een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
punt 3: godslastering en ter aanvulling; moord en doodslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh.. ik begrijp niet hoe je god lastert door tv te kijken, en moord en doodslag worden weinig gepleegd door tv's..
Ik heb wel een TV. Zo kan ik, als er eens iets interessants komt, kijken. Maar mijn TV staat bijna nooit aan. Ik heb dit hele jaar "al" zo'n drie uur TV gekeken.

Waarom? Gewoon, omdat er altijd wel iets interessanters te doen is dan TV-kijken. Of iets dat _moet_ worden gedaan, zoals de was.

TV is voor mij één van de vele mogelijkheden tot vermaak of informatie, maar deze mogelijkheid staat vrij onderaan in mijn prioriteitenlijstje.

Elke keer als ik iets leuks buitenshuis ga doen, en ik fiets erheen, of ik fiets terug van zo'n activiteit, zie ik huis aan huis het blauwige geflikker van de televisies. Heel Nederland zit dan naar iets te kijken. Pure armoe vind ik dat.

Het enige nadeel van mijn geringe TV-consumptie is dat ik soms niet mee kan praten met collega's of vrienden. Dan hebben ze het over een of andere serie. Of er wordt iets gezegd dat kennelijk grappig is, en dat ik niet begrijp. Blijkt het uit één of andere reclame of serie te komen.

Maar moet ik dan meerdere uren per week opofferen, elke week weer, alleen maar om zo heel af en toe wel te weten waar vrienden/collega's het over hebben? Neen, driewerf neen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb thuis een tv, en vind sommige dingen leuk om te kijken. Maar eerlijk gezegd staat hij bijna niet aan. Ben veel te druk met andere dingen om ook nog veel tv te kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook van mij een plusje. Een antwoord op je vraag kan ik niet geven eigenlijk. Ik heb wel tv en waarom ? Omdat er soms ook leuke dingen op komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensheid van nature op zoek is naar genot. Amusement is een onderdeel van genot en TV zorgt hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben geen tv, hoofdzakelijk door de vele reclames en "achterlijke" praatprogramma's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je in je hoofd hebt dat er zondige dingen gebeuren op TV, zouden dat ook de dingen zijn die je zag als je keek.

Het filter in je brein bepaald dat. Als je overtuigd was dat het een religieus waardevol instrument was, zou je daar steeds weer bewijzen van zien. Zo werkt je brein.

De meeste mensen zien er een bron van informatievoorziening en tijdverdrijving in. Dan is het dat ook voor hen:) En daarom hebben ze hem. Niet meer en niet minder. En zeker niet zondig:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je weet wat er in de rest van de wereld gebeurt, zodat je eventueel kan helpen.
Voor vermaak.
Ter ontspanning.
Leerzaam.

Als je een televisie gids hebt, kan je (evt. samen met internet) bekijken welke programma's je wel en niet gaat bekijken. Sommige programma's kan je er toch wel zeker van zijn dat ze niet godslasterend en/of -in jou ogen- op andere manieren niet te bekijken zijn.

Ik vind internet met allerlei ´beperkingen´ niet te vergelijken met televisie. Adult, dating, spyware, drugs, enz. oke. Maar het blokken van 'alternatieve levensstijl', wat daar ook onder valt? Of sport en games (laatste natuurlijk vanuit gaan dat de gewelddadige en seksueel getinte games daar niet onder vallen omdat die vanwege andere dingen al worden geblockt)?

Ik weet niet of je ook kinderen hebt, maar mogen die zelf niet beslissen of ze 'alternatieve levensstijl' of 'sport' bekijken? Een beetje een ruime blik op de wereld krijgen, zodat ze zelf mogen bepalen welk geloof / cultuur bij hen past?
Als je geen kinderen hebt, dan moet je het natuurlijk allemaal zelf weten, als jij het prettig vind moet je het vooral zo doen :) Maar waarom ik tv heb is vanwege bovenstaande (eerste alinea) regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord vraagsteller, ik begrijp jouw antwoord. Heb zelf 1 kind, en hoop dat zij naar onze cultuur (volgens de Bijbel) leeft en niet de cultuur kiest die zij denkt dat bij haar past.
Voor mij persoonlijk ter informatie en vermaak, programma's of wii-spellen. Ik heb er dus zelf wel een.

Als je me toestaat een vraag terug te stellen?
(Iets wat ik me al geruime tijd af vraag) Als TV volgens de bijbel niet acceptabel is, hoe zit dat dan met internet?
Is de kans op internet niet nog veel groter om met godslastering in contact te komen? TV-zenders zijn over het algemeen een stuk kritischer over wat ze uitzenden dan wat er door jan-en-alleman op het internet geplaatst wordt.

alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet is als je het zo stelt ook helemaal niet acceptabel.
Maar daarom bestaan er genoeg filterprogramma's die in de refokringen veel worden gebruikt. Zoals kliksafe ed.
Zo kan je dus wel aan de informatie komen voor werkstukken en uiterst noodzakelijk gebruik. Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan om internet te hebben, zonder tv leven gaat nog prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, weer wat geleerd. Dankjewel!
Ik heb er alleen maar een omdat ik wielrennen zo'n mooie sport vind om te zien. Daarnaast gebruik de tv voor dvd's die ik interessant vind. Het avondprogramma van de zenders interesseert me vrij weinig en ik merk dat ik heel goed een avond door kan komen zonder tv (en internet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen een TV heeft, omdat dit medium zowel beeld als geluid heeft. Een TV is het medium met de meeste mogelijkheden, althans dat was ze voordat Internet ontstond. Ook kunnen via de TV, wanneer er een bijzondere gebeurtenis plaatsvindt, meteen beelden van die gebeurtenis worden getoond aan alle TV-bezitters. Ik had zelf in de tijd van de moord op Pim Fortuyn geen TV en vond achteraf dat ik daardoor veel nieuwsfeiten heb gemist of niet volledig kon ervaren.
Antoni
14 jaar geleden
BVB, ik snap je vraag niet. Misschien is er wel wat loos met mij maar.... de tv die door de bijbel wordt verketterd voor godslastering...? Sorry, maar dat staat niet in mijn bijbel geschreven.

Een ander punt... ik kan je vraag niet beantwoorden omdat ik niet voor iedereen kan spreken. Wel voor mijzelf.

Ik kan de bijbel met de tv vergelijken. Als ik mijn bijbel lees dan zit ik in de stilte en heb niemand om mij heen. In deze tijd overdenk ik de bijbel. Soms met een naslagwerk ernaast om bepaalde uitspraken beter te kunnen begrijpen. Dus als ik het goed begrijp is volgens jou bijbellezen, zoals ik ermee omga, niet goed/bevoordeljik voor de communicatie met andere, of toch wel.....? Want uiteindelijk, wat is, wat zijn de effecten van hoe ik mijn bijbel lees?

Ik hou van praatprogramma's en survivalprogramma's en programma's over de bijbel op discovery etc. Praatprogramm's zijn meningvormend, daar wordt ik dus wijzer van en kan ik mijzelf beter uitdrukken, of ik begrijp andere mensen beter dan voorheen. Survivalprogramma's vindt ik leuk omdat ik nogal een avontuurlijk mens ben en graag wandel in wilde gebieden. Wat is het probleem met tv kijken? Het geeft mij zelfs kennis over de bijbel wat ik voorheen niet bezat?

Hoe zo Godslastering...?
Hoe zo niet bevoordelijk voor de communicatie?

Ik zie het anders... Immers mensen, en ook christenen, hebben een keuze vrijheid van God gekregen want God is geen dictator maar liefde en zoals je weet, ware liefde kan geen gebondenheid zijn maar luisterd naar elkaar en geeft om elkaar etc.. En als je de liefde van God begint te begrijpen, wat in een persoonlijke relatie met Hem tot stand komt en groeit, dan ren je voor Hem. Dan gebruik je Gods naam niet ijdel. Andere mensen zullen dat altijd blijven doen, en ja... ook tijdens de boodschappen die ik voor mijn vrouw doe, je kunt het toch niet uitbannen mits je jezelf compleet isoleer! Dus wel of geen tv... Ik zou zeggen kijk alleen naar de EO (Evangelische Omroep), in het tv blad staat alles vermeld wanneer zij een uitzending hebben. Godslastering..? :-0?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk tv als ik me verveel, en mijn vrouw niet al een serie aan het kijken is. Uiteindelijk is dat zelden tot nooit.

Toen ik pas op mezelf woonde had ik (nog) geen tv, en dat heb ik jaren volgehouden. Er was toen ook nog geen internet, en toen het er was moest je duur inbellen, dus deed je dat ook maar mondjesmaat. Een keer heb ik bij een ander televisie gekeken, omdat onze muziekvereniging bij een programma van Bart de Graaff in de uitzending was (een klein kind kreeg een verjaardagskado, wat een drama was dat ;-).

Maar waarom heeft iedereen zo'n ding? Omdat we er allemaal een hebben. Daarom heeft iedereen een hyves en een twitter (en doen er nix zinnigs mee), en doe je nix in deze wereld als je geen (mobiele) telefoon hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gemakkelijk vermaak, hoef ik de visite niet te entertainen, zet ik ze gewoon voor de tv.