Is het waar dat men door de vorm van de snor , politieke voorkeur kan aflezen bij Turkse en Koerdische mannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een moderne, vrouwelijke premier die Turkije naar de westerse wereld zou brengen, stimuleerde de Turkse mannen hun traditionele snor af te scheren. Een meerderheid van de Turken is inmiddels kaal tussen neus en mond, maar of die kaalheid nu vooruitgang brengt?

printstuur artikel door
De scheermessen hebben de laatste jaren in Turkije drukke tijden gekend. Turkse mannen hebben massaal hun snorren afgeschoren. Een duidelijk teken van de verandering, die de Turkse man is ondergaan. De Turk verwestert, is minder macho en heeft geen symbolieken meer nodig om blijk te geven van zijn mannelijkheid en levensovertuiging. Miljoenen perfect verzorgde snorren zijn om die reden geschiedenis geworden.

In 1993 werd een onderzoek gestart naar het wel en wee van de Turkse snor. De onderzoekers stelden toen vast dat slechts 23 procent van de Turkse mannen géén snor had. De resultaten van het herhalingsonderzoek in 2001 zijn schokkend: het percentage van snorlozen is in acht jaar opgelopen tot 54 procent. De meerderheid van de Turkse mannen draagt dus geen snor meer. Een sociologische ontwikkeling van jewelste.
De grote verandering begon in 1993, het jaar waarin Turkije in de persoon van Tansu Ciller zijn eerste vrouwelijke premier kreeg. De moderne, aantrekkelijke Ciller werd de leidster van het oerconservatieve Partij van het Juiste Pad en werd tevens minister-president van Turkije. Om blijk te geven van hun loyaliteit aan Ciller begonnen de parlementariërs van deze partij één voor één hun decennia oude snorren af te scheren. Zo lieten ze zien dat ze honderd procent achter de moderne stijl stonden.

Het laatste onderzoek stelt vast dat deze ontwikkelingen aan de top van de samenleving hun weerslag hebben gehad op de lagere niveaus. Turken hebben hun leiders gevolgd en hebben hun snorren afgeschoren. Maar het is de vraag of die daad Turkije een stap dichterbij de Europese Unie heeft gebracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt inderdaad. De vorm van de snor verraadt de politieke voorkeur. Om die reden werd de Turken jaren geleden ook verzocht hun snor af te scheren, want dit zou niet passen bij hun poging voor meer aansluiting bij de westerse wereld (Europese Unie) waar men maar al te graag deel van wil uitmaken. Hier is het tenslotte ook niet de bedoeling om te koop te lopen met je politieke voorkeur. Het staat integratie in de weg.

Als je als buitenlandse besnorde man in Turkije op vakantie bent krijg je veel (positief) commentaar van Turkse mannen op je snor. Dat heeft mijn man al heel vaak meegemaakt tijdens onze vakanties in Turkije.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een beetje Turkse man draagt een snor. Het is een teken van zijn identiteit. De nostalgische heer uit de stad die terugverlangt naar de goede oude Osmaanse tijd, draagt zijn snor met opgedraaide punt. De vrome Turk loopt rond met een borstelsnorretje. Een volle snor waarbij de uiteinden langs de mond hangen duidt op rechts-nationalistische sympathieën. En de snor waarbij het haar over de bovenlip heen de onderlip dreigt te raken wordt geheid gedragen door een linkse rakker. Zo herkent de Turk tussen neus en lippen door de politieke voorkeur van zijn landgenoot.