Bestaan er tegenwoordig nog echt traditionele gezinnen?

Ik bedoel dan, de man werkt, de vrouw is thuis en zorgt voor het huishouden met een vast schoonmaakrooster en zorgt voor de kids, 's zondags naar de kerk, et..

Toegevoegd na 6 dagen:
Aangezien iedereen een minnetje kreeg bij zijn antwoorden, behalve ITSME (!!!!) hebben jullie van mij allemaal +1 gekregen, behalve ITSME (!!!!).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zelf ben ik zo opgegroeid. Mijn vader werkte iedere dag van s morgens vroeg tot s avonds laat bij een baas om de kost te verdienen en mijn moeder was thuis om de huishouding te doen en ze zorgde voor mij en mijn jongere broertje.
Iedere zondag gingen we naar de kerk wij ( mijn broertje en ik)zaten achter op de fiets want een auto hadden we toen nog niet en na de mis gingen we altijd koffie drinken bij opa en oma.
Dan praat ik over een tijd van een dikke 25 jaar geleden.
Zoals ik vroeger dus ben opgegroeid , zo zal het tegenwoordig steeds minder gaan. Ik zeg niet dat zulke gezinnen helemaal niet meer bestaan. Ze zullen er vast nog wel zijn ,absoluut wel. Alleen niet meer in de hoeveelheid zoals 25 jaar geleden.
En dat komt waarschijnlijk omdat alles toch duurder is geworden en de mensen gewoon luxer willen leven. Het is dan vaak bijna niet meer te betalen wanneer je alles van 1 salaris zou moeten doen.( ziekenfonds ,het liefst 2 auto s , platte tv s noem maar op)
Sinds ik op mezelf woon ( al jaren dus) leef ik ook niet meer traditioneel ,op zicht zou ik het best wel willen lekker de hele dag thuis zitten en alles mooi schoon maken en ruim de tijd hebben voor de boodschappen, lekker met mijn zoontje na schooltijd iets leuks doen i.p.v altijd maar alles gehaast te moeten doen omdat ik een baan heb van 32 uur in de week.
Maar goed. ik wil natuurlijk heel graag een eigen auto hebben en ik wil kunnen blijven kijken naar een grote platte tv en ik wil ook nog graag op vakantie kunnen, en van alleen het salaris van mijn vriend is dat allemaal niet mogelijk.
Dus kies ik toch maar voor een baan.
( we gaan trouwens niet meer naar de kerk beetje vanwege het tijdgebrek en een beetje vanwege het feit dat we dat ook niet echt zo heel leuk meer vinden maar goed dat is verder niet van belang)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig beantwoord. + Herkenbaar. Even een vraagje tussendoor : geeft dat "niet meer naar de kerk gaan " toch niet een beetje een "leeg " gevoel. Ik bedoel: geloof je echt "niet " meer. Sta je wel open voor een nieuw geloof, mocht dat op je pad komen? Want het klinkt een beetje materialistisch op deze manier. ( Al bedoel je het waarschijnlijk niet zo ) . Ik hou zelf ook van mooie spulletjes maar ik vind mijn eigen geloven in een onderliggende waarheid en schoonheid in het leven toch belangrijker. Er zijn erg veel soorten geloof . Dat wilde ik maar even zeggen.

Andere antwoorden (8)

ja dat bestaat zeker als de mensen een geloof hebben
bij 1 familie lid van mij is dat zo die gaan zondag naar de kerk enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor die ken ik.
En kijk maar eens naar de mensen die streng gelovig zijn.

Maar dit is eigenlijk tegenwoordig niet meer haalbaar. Veel prijzen zijn gebaseerd op 2 verdieners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders zijn zo. Behalve dan dat zij niet naar de kerk gaan. Mijn moeder is altijd thuis geweest voor ons (de kinderen) mijn vader werkt.

De familie van mijn vader is wel gelovig en gaat ook naar de kerk en daar wordt je zelfs raar aangekeken als de vrouw werkt en de man niet, of als beiden werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja in het zeer streng gereformeerde Rijssen zijn nog veel van deze families.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken genoeg traditionele gezinnen, alleen niet altijd is religie en onderdeel van die traditie. Wel een vast rollenpatroon, man werkt buitenshuis, vrouw thuis in de huishouding, kinderen op school.

Zelf hebben we ook een dergelijk gezin...
itsme
13 jaar geleden
Ja,mijn broer en schoonzus.Hij heeft altijd de kost verdiend,zij is nooit''uit werken gegaan''.Ze gaan elke zondag naar de kerk en ze past nu op haar kleinkinderen(wat dan weer wat minder traditioneel is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ! in mijn omgeving zijn er gezinnen die zo leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten Nederland nog heel veel, in NL wordt dat steeds minder en moeilijker. De vraag is natuurlijk of het nog wat 'oplevert' om traditioneel te zijn.