Hoe ervaart een ondergronds opgevoed kind het leven?

Neem als voorbeeld de verwekte kinderen door Fritzel.

Zij hebben nooit daglicht gezien en hun is wijsgemaakt dat wat zij op TV gezien zagen "fantasie" was.

Stel dat zij geen TV, Internet en krant hadden, hoe ervaren hun het leven?

Accepteren zij zoals het is?
Vragen zij zich af of er een ander leven bestaat?
Heeft een mens onbewust de kennis dat er daglicht en vrijheid bestaat?

Ben benieuwd naar jullie meningen/antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je voor dit antwoord toch echt contact op zal moeten nemen met hetzij de Fritzeltjes hetzij Kampusch in Oostenrijk. Ik kan deze vraag zelf niet uit eigen ervaring beantwoorden en ik hoop dat dat voor iedereen hier geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt... Wil me niet verplaatsen in zo´n situatie of zelfs antwoord geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik accepteer dat men niet durft/wilt antwoorden omdat het gevoelig kan liggen.
De vraag is echt serieus bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@guidance. ik durf dat wel toe te geven... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus is het willen geworden

Het beste antwoord

Ik meen dat een soortgelijke vraag al eerder is behandeld. Door Plato welteverstaan.

"De parabel van Plato's grot

Een rij gevangenen zit vastgeketend in een grot en kijken naar de wand van deze grot. Omdat ze geketend zijn kunnen ze zich niet omdraaien en zien wat er zich achter hen bevindt. Buiten de grot brandt een vuurt. De mensen die passeren projecteren door het vuur hun schaduwen op de wand van de grot. De gevangen nemen daarom de schaduwen van de passanten op de muur waar als de werkelijkheid. Dan op een dag wordt één van de gevangen vrijgelaten. Hij gaat naar boven, uit de grot en in het zonlicht. Voor het eerst ziet hij kleuren en drie dimensionale afbeeldingen. Hij besluit dat hij terug moet gaan de grot in om zijn medegevangenen te gaan vertellen dat wat zij voor de werkelijkheid houden onwaar is. Na zijn terugkomst hebben zijn ogen een tijdje nodig om aan de duisternis van de grot te wennen. Hij vertelt zijn medegevangen wat hij gezien heeft buiten de grot en vertelt ze dat wat zij zien niet meer is dan een projectie van de werkelijkheid. Wat er gebeurt is dat de gevangen boos worden en de vrijgelaten man voor gek houden. De niet vrijgelaten gevangen leiden af uit wat ze horen en zien van de vrijgelaten man, dat het buiten de grot gaan gevaarlijk is en dat je er gek van wordt, dus ze slaan geen acht meer op hem en gaan verder met het gadeslaan van de schaduwen op de muur. Velen van ons gedragen zich als de gevangenen in Plato’s grot wanneer we geconfronteerd worden met deze revolutionaire wetenschappelijke concepten en gaan liever terug hun grot in. In de analogie van Plato’s parabel, is het de scepticus die gevangen blijft. Nu is de tijd om uw geest te bevrijden!"

(Link naar een andere als door mij geraadpleegde bron hieronder.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het totaal absurd is wat zo iemand kan ervaren... Alice in Wonderland... En ik hoop dat er goede begeleiding bij is... En dat ze mogen onderzoeken wat ze zelf ervaren in de nieuwe wereld... Dat ze liefde mogen gaan ervaren, dat er iemand is voor ze, voor allemaal... En ik kan me niet voorstellen dat het niet goed zou kunnen komen, mensen kunnen tegen een stootje en als het gevaar geweken is, kan het repareren beginnen...

Nu schiet me iets te binnen. Ik woonde in Frankrijk en plukte daar appels. Op een gegeven moment zag ik een appel en die was helemaal in een oksel van een tak gegroeid en zat helemaal vast in die oksel van die tak... Ik heb die heel voorzichtig losgemaakt van zijn gevangenis en ik heb toen die verwrongen appel bekeken en ik begon te huilen... De aanblik van die appel, die zo onfortuinlijk was om toevallig op de verkeerde plek te zitten, maar ondanks alles toch alles deed om een volwaardige appel te worden, dat scheurde mijn hart... Toen ik ceremonieel die appel opat omdat die voor de verkoopmarkt ongeschikt was, merkte ik dat de essentie helemaal intact was en smaakte net zo fijn als een onbeschadigde appel. Ik bedankte de appel voor wat hij mij geleerd had in dankbaarheid...
Ik hoop dat de leden van het gezin in Oostenrijk net zo gelukkig kunnen worden ondanks de situatie waarin ze hebben moeten verkeren, toch nog vol liefde vanaf nu kunnen doorgroeien tot volwaardige mensen... Volgnes Friedrich Nietzsche, Alles wat je overleeft, maakt je sterker... Ik wens ze dat van ganser harte toe... Mijn liefde en steun hebben ze...

dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar een vraag is ben je in het antwoord......
Als je niet op de vorm schakeld van het letterlijk in het donker zitten dan weet je dat we allemaal in het donker geboren zijn.
Kinderen worden geboren omdat het leven van de moeder een vraag heeft om het duister (in haar)aan het licht te laten komen. Dus gaan er kinderen het dag licht zien en spiegelen het nog niet opgeloste verhaal(donker) van de moeder.
Kinderen zijn je grootste kans om tot waarachtig Leven te komen als je hun boodschappen verstaat en ze niet veroordeeld en je de moed hebt om aan te gaan wat ze jou laten zien over jezelf.
Probeer ze niet op te voeden, je kinderen voeden jou op, je ontneemt ze het recht om zichzelf te blijven en daarmee breng je hun om, moeten zij zich aanpassen en verduister je hun licht.
Wat een pijn moet J. Fritzel met zich meedragen anders is het onmogelijk om te leven wat hij heeft geleefd.
Hij is net zozeer slachtoffer als zijn kinderen.
Neem "je" en "jij" niet persoonlijk op, tenzij je je aangesproken voelt, het is meer hoe het met de ouder en kindrelatie staat gesteld tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al eerder gezegd maar al onze kennis en hoe wij dingen waarnemen is gebaseerd op overdracht.
Zonder deze overdracht zijn we waarschijnlijk een soort zombies.