Waarom drukken (de meeste) mensen lang* op de stoplichtenknop bij de voetgangersoversteekplaats om over te kunnen steken?

* of ze drukken heel driftig hard of héél erg vaak... het heeft toch helemaal geen nut?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat er geen signaal wordt afgegeven dat er daadwerkelijk gedrukt is. En omdat het stoplicht niet meteen op groen gaat heb je mentaal het gevoel dat het geen nut heeft gehad dat je gedrukt hebt. Oftewel, je drukt nog een keer.

In Groningen had ik gezien dat er een rij lampjes naast het voetgangerslicht stond die langzaamaan allemaal doofden, totdat alles gedoofd was en het licht op groen gaat. Hierdoor wordt er dus soort van afgeteld, waardoor het drukken op de knop wel zichtbaar effect heeft.

Ik doe het trouwens ook altijd. En net op het moment dat het te lang duurt en denk "ik fiets door rood", springt hij op groen. Dus in plaats van veel drukken, probeer ik nu steeds hardop te denken "ik ga nu door rood fietsen", met de hoop dat het licht op groen gaat. Maar vaak werkt het dan niet. En pas als ik het zat ben en denk "nu fiets ik echt door rood", dan springt hij juist op groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die puntje zijn inderdaad de oplossing. Hier in Veenendaal zijn er ook stoplichten die dit hebben. Je ziet ongeveer hoelang je nog moet wachten. +10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 idd

Andere antwoorden (8)

Nee, dat heeft geen zin. Helemaal als je nagaat dat de meeste helemaal nergens op zijn aangesloten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, maar waarom doen de mensen het dan toch!?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat ze nergens op zijn aangesloten?
hee gek, maar dan denken ze dat het licht sneller op groen gaat. Zo drukken we ook harder op de knop van de afstandsbediening als de batterij bijna leeg is.... ook zoiets zinloos'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben de neiging automaten als personen te beschouwen en je ziet voor sommigen hoeven ze zelfs niet terug te praten om geschopt te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen toch de illusie blijven houden dat het misschien toch wel helpt als je maar vaak genoeg op dat knopje drukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marianne;

Inderdaad een opvallende, maar nutteloze handeling van mensen. Ik denk dat het dwangmatig gebeurt; net zoals iemand die met een handdouche een wastafel of kinderbadje laat vollopen dat ding meestal niet stilhoudt, maar het water wil 'verspreiden'. Alsof'ie daar sneller van volloopt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk mens schuilt in meer of mindere mate die zo bekende zenuwpees en wachten is eigenlijk nooit leuk. Je staat daar maar te staan en dat licht blijft maar op rood en ja... wat heb je op dat moment nou doorgaans nog meer om handen? Nog maar eens drukken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk doe ik het ook, inderdaad omdat je geen feedback krijgt of je nou [goed] gedrukt hebt. Ook is het zo omdat sommige gaan tikken als je hem wat langer of vaker indrukt. Als dit begint dan druk ik niet meer, dan weet ik dat ik gewoon moet wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde reden dat we mopperen tegen ons beeldscherm als de computer vastloopt, of dat sommige mensen het antwoord roepen als ze naar Lingo zitten te kijken, of dat we een klap tegen een (niet-mechanisch) apparaat dat het niet doet geven.

Het geeft ons de illusie dat we controle hebben over onze omgeving, en het is een uiting van de frustratie die we voelen omdat we ook wel weten dat we die controle (in die gevallen) eigenlijk helemaal niet hebben.