Wordt emancipatie tegenwoordig soms niet een beetje overdreven?

Gelijkheid is belangrijk. Maar sommige dingen kun je niet "afdwingen" gelijk te zijn. Het is geheel natuurlijk dat er verschillen blijven bestaan tussen bijvoorbeeld man en vrouw, homo en hetero etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, en dat zeg ik nota bene als biseksuele vrouw. Ik heb meerdere keren gezien dat een vrouw een functie kreeg puur omdat het een vrouw moest zijn voor de beeldvorming van emancipatie. Met als gevolg dat er een domme geit zat op een plek waar een competente man had kunnen zitten. Was de vrouw in kwestie wel competent geweest, dan had ze de emancipatie-free-ride niet hoeven gebruiken. Persoonlijk zou ik me doodschamen (en waarschijnlijk de functie weigeren) als ik op die manier werd aangesteld.

Je hoort vaak verontwaardigde verhalen over hoe er minder vrouwen topfuncties bekleden. Er wordt dan gedaan alsof dat komt door een vooroordeel van de mannen in topfuncties, dat die vrouwen niet zouden toelaten. Maar als je objectief gaat kijken, kan dat 'tekort' aan vrouwen gewoon komen doordat minder vrouwen voldoen aan de eisen van de functie. Er zijn bijvoorbeeld meer vrouwen die parttime willen werken.

Sorry dames, maar sommige functies kun je gewoon niet bekleden als je maar 24 uur per week wilt werken. Als je dan ook nog je carrière drie keer onderbreekt voor zwangerschapsverlof, moet je niet zeuren dat je geen partner in je bedrijf wordt. Een man die maar 24 uur per week wil werken en een paar keer een sabbatical neemt, wordt óók geen partner. Je wordt geen partner, niet omdat je *ongelijk* wordt behandeld, maar omdat je *gelijk* wordt behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat onze maatschappij intussen voldoet aan de normen van gelijkheid. Het is wel belangrijk constant deze gelijkheid in de gaten te houden. Het is dus logisch en goed dat feministen hun zegje blijven doen.

Het is dus denk ik niet overdreven. Wel moet iedereen de verschillen die er zijn accepteren. We moeten geen maatschappij creëren waarbij kunstmatig een overdreven gelijkheidsideaal wordt nagestreefd. Op dit moment gaat het in Nederland goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja soms wel maar een beetje overdrijven kan vaak geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positieve discriminatie vind ik overdrijven. Een vrouw (of alochtoon, homo, gehandicapte etc) aannemen omdat ze vrouw en niet in eerste instantie omdat ze de beste is, dan slaan we door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik las een tijdje terug bijvoorbeeld ergens dat er in de technische bedrijven nog een ongelijk aantal vrouwen en mannen topfuncties verrichten. Dit zou moeten worden gestimuleerd. Ik vraag me af of er wel genoeg vrouwen zijn die in deze sector dit uberhaubt willen en goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Helemaal mee eens, dat gaat mij ook een stap te ver. Bij de politietop doen ze het bijvoorbeeld, er is een akkoord waarin staat dat binnen zoveel jaar 25% van de topfuncties door vrouwen moet worden bekleed of zo. Ik vind dat bij gebleken geschiktheid de meest geschikte kandidaat moet worden gekozen, als dat een vrouw is prima, maar als er een betere kandidaat is die toevallig man is moet dat geen reden zijn om die niet aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het niet , ze zullen het wel goed kunnen overigens.
ik studeer momenteel informatica en moet toegeven dat deze tak vaak niet veel vrouwen aanspreekt.
Alleen al het feit dat je dit overdreven vind, vind ik overdreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind emancipatie niet overdreven, maar ik vind dat het soms wordt overdreven.
ja zeker, vooral in Finland hebben de mannen het zwaar, daar is de vrouw zo geëmancipeerd dat de mannen bijna niets te vertellen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) daar zeg je me iets interessants..Ik liep laatst nog met een stel uit finland even een stukje mee omdat ze een theater zochten. De man had letterlijk en figuurlijk niks te vertellen, hij sukkelde een beetje achter ons aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt toch... zie je wel...
Jazeker.
Emancipatie moet worden afgeschaft en wel omdat dit nog steeds een verschil tussen de sexen aangeeft.

Man en vrouw zijn gewoon gelijk, period.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk zijn er verschillen. Maar wat vind je van gelijke beloning? Het blijkt nog steeds dat vrouwen minder verdienen dan mannen, ook als ze evenveel opleiding en werkervaring hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niet. Vrouwen krijgen niet dezelfde doorgroeikansen als mannen. In fabrieken zijn de vrouwen aangewezen op de monotoonste jobs. De meeste vrouwen hebben een dubbele dagtaak : werken, wassen, strijken ,opvoeden ,koken. Ik ben geen fan van dolle mina's maar de emancipatie in zuiders landen en vooral in afrika met de afschuwelijke sexuele verminkingen zijn een reden te meer om de emancipatie matuur te laten worden en hun ideeëngoed te laten uitdeinen tot ver over de europese grenzen. En daarom zeg ik volmondig ja tegen een evolutief volwassen emancipatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Slobo;

Ik denk dat onder het mom van emancipatie er veel te lang gestreefd is naar totale gelijkheid, terwijl het zou moeten gaan om gelijkwaardigheid. Mensen zijn nu eenmaal (gelukkig!) verschillend en alleen in gelijke gevallen mag je mensen volgens de grondwet ook gelijk behandelen. Zoals al aangegeven, er zijn functies die vereisen dat je ten minste 32 uur werkt, dan moet je of van je deeltijd afzien of die functie niet ambiëren. Ongeacht je geslacht, religie of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De online Van Dale geeft als definitie voor emancipatie "het toestaan van gelijke rechten". Vanuit die definitie kán emancipatie (van welke groep mensen dan ook) mijns inziens eenvoudigweg niet overdreven worden.

Dat "emancipatie" in de praktijk vaak betekent dat er in dienst van dat begrip andere groepen juist (tijdelijk) achtergesteld worden (dat dwaze gedoe met "positieve discriminatie" bijvoorbeeld) doet daar in principe niets aan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua kansen op de arbeidsmarkt moet er natuurlijk gelijkheid zijn.
Op het sociale vlak vind ik dat vrouwen zich over het algemeen nog totaal niet geëmancipeerd gedragen en zich erg vasthouden aan traditionele rolpatronen. De man moet nog steeds het initiatief komen en ze moet alles op een bordje aangereikt krijgen zodat ze kan kiezen.