Hoewel het blijkbaar een gebaar is dat ook de oude Grieken en Romeinen gebruikten, werd het eind 19e eeuw weer populair in de VS. Van daar uit heeft het zich verspreid.
De opgestoken middelvinger lijkt op een stijve penis en is dus een beledigend gebaar.
Toegevoegd op 26 maart 2024 12:40: tekst
een maand geleden
De originele betekenis van het gebaar met de middelvinger is al 2500 jaar oud en komt uit de Griekse beschaving. ‘Katapugon’, zoals het gebaar genoemd werd, betekende voor de Grieken anale seks of een homoseksuele relatie. Dit werd toen echter nog niet gezien als belediging ten opzichte van de persoon naar wie de vinger opgestoken werd. Pas toen de Romeinen het tonen van de middelvinger overnamen als gebaar, kreeg de middelvinger zijn beledigende en obscene betekenis: de vinger staat symbool voor de penis en iemand die hem opsteekt geeft daarmee aan de ander te willen ‘nemen’.

Meer recent wordt de middelvinger in woorden vertaald naar ‘fuck you’. Een betekenis die sterk lijkt op de originele betekenis, maar toch een iets andere nuance kent. Waar het bij de Grieken en Romeinen ging om een gebaar om daadwerkelijk aan te geven dat er seksuele interesse was, is er bij de Amerikaanse betekenis alleen nog maar sprake van een belediging aan het adres van de ontvanger van het gebaar.
fremar
een maand geleden