Wat is een duivelsgebroed?

soms zegt men dat een kind geboren uit ongehuwde ouders duivelsgebroed is
ik heb mijn twijfels.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Die uitdrukking is uiterst beledigend voor het kind, en het slaat ook helemaal nergens op. Het huwelijk is een uitvinding van de mensen (kerk, adel) en heeft niets van doen met een god of een duivel. Een kindje van ongehuwde ouders is net zo gewoon en volwaardig als een kind van gehuwde ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Das gewoon een bijbelse uitdrukking voor een geboren kind zonder dat God zijn zegen daar op rust. Zolang je zelf niet streng glovig bent moet dit je allerminst verontrusten als iemand dat zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het als ouderwets scheldwoord voor irritant rotkind.In de oorspronkelijke bijbelse context heb ik het nog nooit horen gebruiken. Misschien gebeurt dit nog bij hele behoudende kerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk wil dat zeggen,dat het iets is,dat de duivel heeft uitgebroed. Kan dus op alle mensen die niet deugen van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zei men als je kind dwars tegen alles ingaat dat je de ouders tot wanhoop brengt dan riep of duivelsgebroed of addergebroed
maar dit zei men alleen als je echt iemand t bloed onder de nagels haalde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duivelsgebroed. Niet zo fijne woord. Er wordt hiermee aangeduid dat het kind voortgekomen is uit de spinsels van de duivel. Zoals twee partners van verschillende geloven. Of partners die niet getrouwd zijn voor het aanzien van Gods. Ook worden de twee generatie kinderen van gescheiden ouders (dus daarmee een samengesteld gezin) mee aangeduid. Ook kinderen uit ouders die niet getrouwd zijn, worden zo wel aangeduid. Snel maar weer vergeten want ik vind het een onsmakelijk woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Haydy;

Een woord als duivelsgebroed is een verzinsel dat als scheldwoord is bedoeld en eigenlijk alleen effect heeft op non-spirituele, dogmatische gelovigen.