Op welke dagen van de werkweek (ma-vr) werken de minste mensen in Nederland?

Veel mensen werken geen 36-40 urige werkweek, dat resulteert vaak in een 4-dagige werkweek (32 uur) of minder. Nu is dus mijn vraag welke dag kiezen de meeste mensen om niet te werken en wat is de dag daarna enz? Is hier informatie over te vinden?

4 maanden geleden
Amadea
4 maanden geleden
Vermoedelijk staat vrijdag bovenaan.
crispy
4 maanden geleden
Het CBS zal daar vast wel iets over kunnen roepen, maar ik weet niet of dat gemakkelijk te vinden is.
Wat er in de regel aan statistieken gemakkelijker toegankelijk is, is gerelateerd aan verkeersdrukte. Daar spelen wel andere factoren ook mee (het weer bijvoorbeeld) maar in gemiddelden kom je met de filestatistieken een heel eind als het gaat om de hoeveelheid werkende mensen.
Amadea
4 maanden geleden
Bij het CBS en Statline zijn alleen aantal werkuren verdeeld over mannen, vrouwen en leeftijden te vinden. Er worden geen cijfers bijgehouden over dagen waarop mensen roostervrij zijn.
Ritsuka
4 maanden geleden
Als ik bij ons in de kantine kijk is dat de vrijdag
Inekez1
4 maanden geleden
Er zijn nogal wat mensen met een parttime werkweek die juist in het weekend en de avonden werken. Als dat 150% of meer betaalt, werk je 3 dagen voor een fulltime loon. Er zijn ook mensen die 5 dagen werken, maar dan 5 uur per dag. Of mensen die fulltime werken, waarvan standaard 2 vaste dagen in de week thuiswerk. Verkeersdrukte is niet altijd een goed meetpunt voor wanneer mensen werken, het geeft vooral op welke dagen EN tijden mensen tegelijk beginnen en naar huis gaan. Geen idee of dat allemaal ergens bijgehouden wordt. Lijkt me lastig omdat het zo verschillend is per persoon en per bedrijf.
tinus1969
4 maanden geleden
Kantoor wijsheid/ vuistregel is inderdaad dat dinsdag en donderdag de drukste dagen zijn, gevolgd door maandag. Vrijdag lijkt het rustigst; woensdag zit daar tussen in.
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Bij ons (ambtenaren)
Dinsdag en donderdag de drukste dagen, ongeveer gelijk hoeveel mensen er zijn.
Dan maandag, zijn er minder mensen maar wel druk.
Dan woensdag.
Op vrijdag zijn er nog minder mensen dan op woensdag en stroomt de parkeerplaats vanaf 14.00 ook nog eens leeg, dus er zijn minder mensen en ze gaan nog eerder weg.
Zaterdag en zondag zijn er bijna geen mensen aanwezig.

Antwoorden (1)

Veel mensen hebben vrij op woensdag (dan zijn de kinderen eerder vrij van school) en/of vrijdag (langer weekend). Dan is het in ieder geval een heel stuk rustiger in het OV, in de fietsenstalling etc. En op die dagen is het vaak het lastigste om afspraken te maken met tandartsen, fysiotherapeuten etc - of om mensen te bereiken als je zelf wél werkt op die dagen.
Ik weet niet wie de term muntte, maar er werd wel gesproken over "ma-di-do-baantjes"- van vrouwen die maar erg beperkt deeltijd werken, op maandag, dinsdag en donderdag....
4 maanden geleden