Wie bepaalt dat minderjarigen begraven/gecremeerd mogen worden als ouders in het ziekenhuis liggen?

Ik las in de krant dat de twee meisjes die twee weken geleden zijn doodgereden op de A1 gisteren (zaterdag) hun uitvaart hebben gehad.

Ik meen mij te herinneren dat hun ouders zwaar gewond zijn geraakt, maar er staat in het artikel dat niet bekend is hoe met ze gaat.

Nou neem ik aan dat zij, misschien wel in coma, in het ziekenhuis liggen. Wie bepaalt dan dat er voor de kinderen een uitvaart gehouden wordt?

Lijkt me verschrikkelijk dat je als ouder uit coma ontwaakt en dat je niet eens afscheid kan nemen van je kind.

4 maanden geleden
3.8K
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Voor zover ik weet moet de uitvaart van een overledene binnen x dagen plaatsvinden. Coma kan heel lang duren. Wachten tot iemand daar uit ontwaakt kan te lang duren. Daarnaast is het voor andere nabestaanden wel een manier door de uitvaart om het af te sluiten.
Utrecht
4 maanden geleden
Dit wordt bepaald door de Wet op de Lijkbezorging. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/2022-01-01
Antoni
4 maanden geleden
Voor wat het waard is: de ouders waren aanwezig bij het afscheid, volgens https://nos.nl/artikel/2501829-erehaag-van-klasgenoten-voor-zusjes-die-omkwamen-bij-ongeluk-met-spookrijder.
LeonardN
4 maanden geleden
@HVM
Bedoel je te vragen welke persoon in de familie dan het eerste woord heeft/het aanspreekpunt wordt? Dus een soort volgorde die je ook bij erfopvolging zonder testament ziet. Of bedoel je welke autoriteit bepaalt dat er uberhaupt een uitvaart plaats moet vinden?
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Ja juist, dat bedoel ik
LeonardN
4 maanden geleden
(Ik neem maar aan dat je het laatste bedoelt)
De wetgever stelt dat je binnen 6 dagen een uitvaart regelt. Nabestaanden dienen dat te regelen, en als die er niet zijn, of als zich die niet melden regelt de gemeente wat. Die zal echter wel weer proberen de kosten te verhalen op de nabestaanden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-bij-begraven-en-cremeren https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-regelen-voor-mijn-uitvaart
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Haha ja sorry, ik bedoelde eigenlijk allebei. Dus als de ouders door coma niet in staat zijn om een uitvaart te regelen. Wie zou dat dan moeten doen? Want ik neem aan dat er over 2 stoffelijke overschotten geen zaak waarnemer, voogd, curator (of hoe je het wilt noemen) kan worden aangewezen.
LeonardN
4 maanden geleden
Dezelfden die het zouden regelen als de ouders dood waren. Broers en zussen/opa en oma's / ooms en tantes, vrienden, buren alles wat onder de term "nabestaanden" valt. En als er niemand is, de gemeente. https://www.agelinkuitvaart.nl/nieuws/wie-mag-een-uitvaart-regelen

Geef als eerste antwoord