Kun je (legaal) verdwijnen?

Stel, je wil niet meer leven in het maatschappelijke systeem. Je wil je terugtrekken uit de moderne samenleving. Kun je dan zomaar (legaal) verdwijnen? Laten we zeggen dat je wil leven in de natuur, geen belasting wil betalen, geen zorgverzekering af wil sluiten of überhaupt geen enige inschrijving wil hebben bij een overheidsinstantie. Kan dit legaal? Ik weet dat er wereldwijd nog maar één inheemse bevolking bestaat die geen contact heeft met de buiten wereld, namelijk de Sentinelezen, maar voor deze vraagstelling wil ik de mogelijkheid dat men zich daar bij aan kan sluiten weglaten.

6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Dus zonder geld leven en niet naar de dokter als je ziek bent.
Castle
6 maanden geleden
Zelf in je levensonderhoud voorzien door je eigen woning te maken en eten te laten groeien? Dan moet je ook al je eigen stuk grond hebben waarover je geen afdracht meer doet. Dit zal meer kunnen in een groep zoals de Amish maar die hebben hun eigen maatschappelijke systeem. Ik denk ook dat je het erg moeilijk gaat krijgen aangezien ons maatschappelijk systeem ook veel voordelen bied die je anders niet zou hebben. openbaar vervoer, dokters, WW/bijstand, etc.
fremar
6 maanden geleden
https://nl.wikihow.com/Volledig-verdwijnen

Antwoorden (1)

Je vraagt of je LEGAAL kunt verdwijnen. En dat is in Nederland niet mogelijk.
Naast de hele grote lijst met praktische problemen (waar kan je wonen, hoe kom je aan je voedsel, enz.) is de verplichte registratie in het Bevolkingsregister.
Iedereen, die in Nederland wordt geboren, wordt kort na de geboorte ingeschreven. En iedereen, die later naar Nederland verhuist om hier langer dan vier maanden te wonen, is verplicht zich binnen vijf dagen na aankomst te laten registreren.
Je kunt je wel uit laten schrijven, maar dat moet alleen als je meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Met deze verplichte registratie is het niet mogelijk om in Nederland legaal te verdwijnen. Als je je laat uitschrijven en je blijft toch in Nederland, dan is je verblijf je hier eigenlijk illegaal. In de Gemeente Amsterdam kan je sinds 2015 een boete krijgen als je wel in de gemeente woont, maar er niet bent ingeschreven. Mogelijk zijn er meer gemeenten die dat doen.
6 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
En terecht ook !
De politie zorgt voor je veiligheid, je gebruikt wegen om van a-naar-b te komen. Het bos waar je in zou willen wonen is beschermd enz...
Die dingen kosten geld. Dat wordt betaald met belastingen. Als je daar gebruik van maakt moet je ook die belastingen betalen.
De maatschappij de rug toekeren en anderen voor de kosten op laten draaien is niet eerlijk.