Kan iedereen Brabants / Limburgs W verstaan?

Alle mensen uit Limburg en Brabant spreken W anders uit dan rest in Nederland. Ze spreken W met ronde lippen. Engels sprekende mensen doen dit ook hetzelfde. Dan doen ook mensen uit Indonesië en Suriname.

8 maanden geleden
1.2K
VraagAntwoord66
8 maanden geleden
Wat is W???
Anoukje
8 maanden geleden
Woorden met W bijv. water, warm, wit, wonen, enz
Utrecht
8 maanden geleden
Wij Brabanders en Limburgers spreken ook de G anders uit. Geen gerochel als een stuk schuurpapier onderuit de keel, maar een vloeiende zachte klank. (buitenlanders schrikken zich vaak een hoedje van de Nederlandse harde G en denken dat we een keelontsteking of andere aandoening hebben.
tinus1969
8 maanden geleden
Verstaan is geen probleem.
Amadea
8 maanden geleden
Mijn uit Maastricht afkomstige schoonzus kon ik in het begin maar slecht verstaan. Maar naarmate zij langer noordelijker in ons land woonde werd haar uitspraak herkenbaarder.
jc54
8 maanden geleden
De W is door iedereen te verstaan. Het complete dialect wordt moeilijker.
LeonardN
8 maanden geleden
Het is inderdaad zelden een letter die je niet verstaat, maar een woord wat door een combinatie van andere klanken een geheel ander woord lijkt te worden. Of soms gewoonweg het gebruik van andere woorden die niet bekend zijn buiten de regio.
zonde=sund (brabants)
Ik hoor dat wel als sund, maar niet iedereen legt per se de link met zonde. Ik versta de klanken wel, maar ken die betekenis niet. Als een Limburger water zegt zal ik horen dat zijn "W" anders uitgesproken wordt, maar dat versta ik nog steeds.

Geef als eerste antwoord