Is de intonatie bij nieuwslezers aangeleerd bij bijvoorbeeld NOS en RTL?

Het valt mij op dat bijna alle nieuwslezers van RTL de zelfde intonatie hebben en dit valt mij ook op bij de sportverslaggevers van de NOS

8 maanden geleden
2.6K
Amadea
8 maanden geleden
Misschien komt het doordat zij allen in het Gooi wonen en daar die tongval aangeleerd hebben?
LeonardN
8 maanden geleden
Heeft niets te maken met regio. Alle nieuwslezers leren te intoneren (als ze dat zelf al niet kunnen). Let er maar eens op.
Zinseindes worden benadrukt door een langere pauze. Veel nadruk op het onderwerp.
Als je radio luister hoor je direct het verschil of iemand zomaar wat zegt, of dat op dat moment het nieuws voorgelezen wordt (zelfs als je niet luister wat het onderwerp is). Ook in België viel een bepaalde intonering op:
https://www.youtube.com/watch?v=0wwMz_CYR-E
Thecis
8 maanden geleden
@Amadea
Ik ken het Gooi erg goed. Daar zijn zoveel verschillende tongvallen dat ik je kan verzekeren dat je moet nadenken om het te kunnen volgen als je daar niet zelf vandaan komt. Het is natuurlijk niet zo plat als Gronings, Urks of Maastrichts maar je moet er wel moeite voor doen.

Antwoorden (1)

Ja. De meeste trainingsprogramma's van omroepen bieden cursussen aan om nieuwslezers te leren hoe ze met dezelfde duidelijke intonatie moeten spreken.
Nieuwslezers delen ook spraakpatronen omdat ze geleerd hebben om standaard Nederlands te gebruiken, waarbij bijvoorbeeld geen letters worden weggelaten. Ze moeten bijvoorbeeld altijd 'vissen' zeggen, niet 'visse'. Ze spreken ook langzamer dan mensen in het dagelijks leven om gemakkelijk te begrijpen te zijn.
Daar komt nog bij dat de meeste nieuwslezers de stemmen van hun rolmodellen nabootsen, en zo wordt dus ook de intonatie doorgegeven.
SimonV
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
"Daar komt nog bij dat de meeste nieuwslezers de stemmen van hun rolmodellen nabootsen, en zo wordt dus ook de intonatie doorgegeven." Klopt. Dat is een bekend gegeven kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Ik heb eens bij een bedrijf gewerkt waar de ene na de andere stagiaire aan de balie bij de receptie werkte. Dit was het tijdperk van voor de mobiele telefoon. Wanneer mijn collega, Johan van Boxmeer, nodig was (en dat was nogal eens) dan kwam altijd en van elke stagiaire op exact hetzelfde toontje over de intercom: "Johan van Boxmeer... toestel 90 !"
SingingCoyote13
8 maanden geleden
is dit net zoiets als het dialect waarin mensen opeens gaan spreken als ze rijk zijn zoals in wassenaar ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
@SingingCoyote13
Wanneer jij mensen uit wassenaar als jouw rolmodel ziet en er veelvuldig mee omgaat... Ja !
LeonardN
8 maanden geleden
@SC
Ook een bekend verschijnsel bij studenten.
https://nl.everybodywiki.com/Geaffecteerde_spraak
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociolect Toch is dat net wat anders dan waar de vraag over gaat. De nieuwslezer zal wisselen van intonatie naargelang hij een stuk voorleest of aan een regulier gesprek deelneemt.