Nee. Alleen mensen die aan een politie-academie zijn opgeleid werken als agent. Een schoonmaker, administratief medewerker, kantinebeheerder et cetera zijn allemaal geen agent, ook al werken ze op een politiebureau.
Amadea
10 maanden geleden
LeonardN
10 maanden geleden
+snap de min even niet
Van de pakweg 63.000 ambtenaren van politie is ca. 2/3 belast met de eigenlijke politietaken. Zij hebben dus de wettelijke bevoegdheid om je aan te houden, een proces-verbaal op te maken etc. Ze zijn lang niet allemaal wat je een agent noemt. Veel politie-bevoegden werken bijvoorbeeld in de meldkamer, verzorgen opleidingen, hebben beleidsfuncties, vormen de tientallen directies, werken bij de recherche achter de schermen, als bewaker van bewindspersonen en het koninklijk huis, bij de vreemdelingenpolitie, liaisons in binnen- en buitenland, en verzin er nog een paar.
Het andere derde gedeelte (die dus geen uniform en wapen mogen dragen) zit in de zgh. ondersteunende functies. Personeelszaken, gebouwbeheer, inkoop, ICT, beleidsafdelingen, juristen, dokters en psychologen, wagenparkbeheer, de boekhouding, mensen van de wapenkamer, de postkamer, communicatie en PR, de secretariaten, en nog een hele rij functies.
De 'lagere' functies zijn in de regel uitbesteed. Schilders, tuinmannen en kantinepersoneel zijn geen ambtenaar, maar werken voor het bedrijf dat die taak heeft aangenomen.
Ik schat (met een natte vinger) dat pakweg 80% van het politiepersoneel op een politiebureau zit (en de havenkantoren van Schiphol en Rotterdam), en de rest in andere gebouwen. Die soms helemaal niet als zodanig herkenbaar zijn
10 maanden geleden