Wanneer ontdekt iemand dat hij/zij homoseksueel is?

Ik bedoel toen ik zelf 11 jaar was kuste ik voor het eerst een meisje. Ik heb de rest van mijn leven geen twijfel gehad over dat ik hetero ben. Hoe werkt dat echter bij iemand die blijkt homoseksueel te zijn?
Weet zo iemand het eigenlijk altijd al of is het een geleidelijk proces?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoe seksuele voorkeur zich ontwikkelt en of omgevingsfactoren te maken hebben met seksuele voorkeur (de één zegt ja, de ander zegt nee) heb ik me regelmatig afgevraagd. Ik neig naar ja.

Zelf ben ik bi, en ben ik daar vrij laat (als twintiger) achter gekomen. Waarom zo laat? Niet uit een soort homofobie, maar simpelweg omdat het niet bij me opkwam om een andere mogelijkheid dan heteroseksuele relaties te bekijken. Waarom zou ik, ik wist al dat ik op mannen viel.

Pas toen ik me echt openstelde voor de mogelijkheid van anderssoortige ervaringen, kwam ik erachter dat ik bi ben. Of beter gezegd, toen actualiseerde mijn latente biseksualiteit zich. Dat begon met op een andere manier naar vrouwen kijken: in plaats van vrouwen alleen in estetische zin mooi te vinden of te denken "zo zou ik er wel uit willen zien" dacht ik steeds vaker "mmm, lekker". Ik denk dat het feit dat seksualiteit überhaupt een grotere rol in mijn leven begon te spelen daar veel mee te maken had. Inmiddels ben ik ver voorbij de vraag "zou ik soms...?" en weet ik gewoon dat ik verliefd kan worden op zowel mannen als vrouwen.

Dit proces heeft me wel aan het denken gezet. Ik weet dat als mijn leven anders was gelopen, mijn biseksualiteit zich best nooit geactualiseerd had kunnen hebben. Waarschijnlijk zou ik het niet eens gemist hebben, het is niet zo dat ik voor mijn 'ontdekking' mijn gevoelens onderdrukte of gefrustreerd was, ik was überhaupt niet eerder op het idee gekomen dat ik bi zou kunnen zijn. Dus was mijn leven anders gelopen, dan zou ik, for all intents and purposes, de facto hetero zijn geweest. Daar zit je dan met je ideeën over aangeboren seksuele voorkeur.

Wat ik vermoed: ik denk dat mensen die werkelijk 100% op het andere of het eigen geslacht vallen en niet anders zouden kunnen, een minderheid zijn. Ik vermoed dat heel veel mensen in meerdere of mindere mate in staat zijn om op meerdere geslachten te vallen. Er is denk ik in een mens een soort 'basis-seksualiteit' waar delen wel of niet van geactualiseerd worden. Iemand die in de basis 99% homo is, zal in de praktijk onder geen omstandigheden heteroseksualiteit actualiseren. Maar ik denk dat iemand die dichter bij het midden zit, wel degelijk onder invloed van omstandigheden én eigen levensstijlkeuzes, homoseksualiteit, heteroseksualiteit, of biseksualiteit kan actualiseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je geeft zelf al aan dat jij geen twijfel had.
Of het moment dat je deze twijfel wel hebt ontdek je homosexueel dan wel bi te zijn.
Daarnaast denk ik als verstokte hetero dat het ook met je opvoeding en omgeving te maken heeft.
Ieder mens zal ,als hij er voor open staat, wel iets homosexueels in zich hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hoeft niet altijd 'een zeker weten' te zijn hoor.
Als je bi-gevoelens hebt dan lijkt het me heel lastig.... je hebt ahw het gevoel dat je verplicht bent een keuze te maken. Dit zal mede bepaald zijn door opvoeding/omgeving.
Er is ook sprake van stigmatisering. Door gedrag of keuzes in kleding/muziek etc heeft de omgeving geregeld een oordeel klaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij ontdek je dit de eerste keer dat je verliefd wordt. Dit was toen ik een jaar of 16 was...

Volgens mijn moeder was dit al duidelijk op 4-5 jarige leeftijd. Ik schijn op die leeftijd gezegd te hebben dat ik "rare kriebeltjes in mijn buikje had" als ons buurmeisje langs was geweest...

Nu kan ik natuurlijk op heel jonge leeftijd zeker te zijn geweest dat ik lesbisch ben. Kan me hier eigenlijk niets van herinneren. Of ik kwam hier halverwege mijn pubertijd achter...

Het heeft overigens nog wel wat jaartjes geduurt voordat ik hiermee naar buiten kwam...

Maar je seksuele voorkeur is genetisch bepaald en heeft werkelijk niets met je opvoeding, of omgeving te maken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook als je denkt dat seksuele voorkeur volledig is aangeboren: er is geen enkele aanwijzing die erop duidt dat seksuele voorkeur *genetisch* bepaald is. Het is niet iets dat je van je ouders erft; 'ik lijk zo op mijn vader, ik ben blond, heb bruine ogen en ben gay.' Als dat zo was, dan was homoseksualiteit wel uit de genenpoel verdwenen nog voordat de moderne mens ten tonele kwam.
Ik denk als je met regelmaat vlinders in je buik krijgt van een sexegenoot in plaats bij iemand van de andere sexe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het moment in het leven waarbij hij/zij de andere sekse verlaat en naar de zelfde sekse op zoek gaat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen idee... maar vrouwen staan meer open voor een bi-instelling dan mannen, dus er is wel degelijk een maatschappelijke invloed gaande zijn.
behoort eigenlijk geen vraagstelling te zijn..
want wat maakt het uit?

hulde voor degene die erachter komen dat ze homo zijn (man of vrouw) en er publiekelijk voor uit komen! :)
jammer dat het nog zo bijzonder moet lijken te zijn.. en dat vind ik spijtig en ondertussen best een afgang voor ons kikkerlandje.