Wat te doen tegen de piano van de buren?

Het volgende is het geval: mijn buren spelen 12 tot 14 uur per dag op een concertvleugel. Het geluid in mijn huis is niet hard, maar je kunt het in alle kamers goed horen, het is nooit stil. (Een decibel-meter zou waarschijnlijk geen overlast aangeven) Ze spelen prachtig piano (geen gepingel) maar ik word er gek van. Er word niet op gekke tijden gespeeld,
bijv. s' ochtends vroeg of 's avonds laat.
We zijn niet on speaking terms, dus adviezen als 'ga even praten' hebben geen zin, er heeft in het verleden wat plaats gevonden (buiten onze schuld om, vinden we) wat kwaad bloed heeft gezet.
Het zal dus schriftelijk moeten gebeuren. Maar wat mag je vragen? Isoleer je huis? Of speel wat minder? Hoeveel minder dan?

13 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (13)

Je kan je huis isoleren.
Vragen aan de buren of het zachter mag, dat gaat helaas niet met een piano.
Maar als jij al weet dat je buren elke dag tussen 12 & 14 op de piano spelen, kun je ook zelf zorgen dat je tussen die tijden niet thuis bent.
En misschien de slechtste tip die ik kan geven (maar ik doe het toch) is verhuizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestel bij http://www.nsg.nl/index.php?page=36 de brochure 'Geluidshinder - Buren'. Daarin worden de mogelijkheden van geluidsisolatie beknopt beschreven en er wordt aandacht besteed aan sociale gedragsnormen. Tenslotte wordt ingegaan op de rol die de verhuurder, de politie en rechter kunnen spelen om burenlawaai-problemen op te lossen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij de verstandigste oplossing!
escape
13 jaar geleden
Alvast een plusje voor de link, waar een boeiende scriptie op staat. Die ga ik eerst eens op mijn gemak lezen!
zondag
13 jaar geleden
Bestel 2 van die brochures. Streep aan wat bijzonder bij jouw situatie van toepassing is en stop deze brochure bij hun in de brievenbus met een briefje erbij met de vraag of ze deze brochure eens goed willen lezen.
Ik zou keihard gaan rocken in je huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het zelf beschrijft, heb je waarschijnlijk, heel eenvoudig uitgedrukt, ""geen poot om op te staan"".
Je zou kunnen proberen je af te sluiten voor het geluid.
En tijdens het pianospel een zacht muziekje op te zetten wat je wel aanspreekt. Dat maskeert het pianospel.

Heel vaak heb je buren met ""bonkgeluiden"" hetgeen sommige mensen ook muziek noemen. Dan ben je pas in de aap gelogeerd, met van die bonkende bassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een kelder is, vraag dan of ze in de kelder willen spelen.
Koop oordopjes (lol)
vraag aan de andere buren van jou buren of zij er ook last van hebben zo ja spreek ze er samen op aan.

Tooi tooi tooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je er wel wat van mag zeggen
per slot van rekening verlaagt t wel je woongenot
het zou toch van de gekke zijn als jij je huis moet isoleren omdat wiby naast je woont
nee ik zou er werk van gaan maken
in ieder geval als je een huurhuis hebt naar de woningbouw heb je een koophuis ga je een aangifte doen
ik had het zo opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praten heeft volgens mij geen zin als de buren niet geestelijk gestoord zijn weten zij donders goed dat dit niet kan,huur je van een woningbouw vereniging dan kun je daar je beklag doen want volgens mij staat in elk huurcontrakt dat je het woongenot van de buren niet mag verstoren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga een tegengeluid maken, je zegt zelf dat het maar 1 decibel is, dus is het zachtjes, radio aan, muziekje opzetten en dan net genoeg dat je de piano niet hoort.
Minder spelen door je buren zal niet helpen, want als ze wel spelen, erger je er ook aan.
Nooit gaan provoceren door hard geluid te maken, dan heb je geen leven meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat wordt moeilijk, te meer omdat ze waarschijnlijk volledig in hun recht staan en onder de piekwaarden aan de gevel gemeten blijven, binnen de aanvaardbare tijden.

Wijkagent/ buurtcoördinator kan misschien soelaas bieden met een gesprek.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat de waardes die in je link genoemd worden niet daadwerkelijk zo zijn vastgelegd als op die pagina wordt gesuggereerd. Tenminste dat is mijn stellige indruk na ruime naspeuringen mijnerzijds over dit onderwerp. Volgens mij zijn de genoemde waarden aan de gevel objectieve normen uit ik meen de Wet Milieubeheer of een van de AMVB's die erbij horen, de normen slaan echter op lawaai van industrie en bouwwerkzaamheden die te horen zijn in een huis. Van piano's bij de buren is geen sprake in de desbetreffende wet en bij mijn weten staat nergens dat deze normen ook gewoon gelden voor particuliere overlastveroorzakers. Uiteraard is overlast subjectief, maar als deze buren het woongenot van de vraagsteller aantasten kan het zomaar zijn dat ze onrechtmatig handelen, wat met een civiele rechtszaak aan te pakken valt. Maar dat is wel een lastige kwestie op zichzelf.
Kan me voorstellen dat het na verloop van tijd gaat irriteren , en het zou best wel eens kunnen dat ze er zelf geen erg in hebben ,omdat ze er helemaal in opgaan ! Ik weet niet hoe je woont , maar als er meer woningen omheen liggen hoe ervaren die anderen dat dan ? Als het anderen ook stoort dan sta je wat beter . Als je de enigste bent dan wordt het moeilijk , want ze veroorzaken geen geluidsoverlast , maar je moet verplicht meeluisteren ! Ik zou eens informatie inwinnen bij de Politie . Sterkte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag vragen of ze hun huis willen isoleren, zodat jij er niets meer van hoort. Minder spelen zullen ze niet doen. Misschien kan je eens naar een conservatorium gaan om advies of eventueel bemiddeling. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je een huurwoning hebt, maar je kunt dan bij de woningbouw/stichting terecht.

Die kunnen evt. een wijkconcierge of een bemiddelaar sturen en het probleem aan de buren voorleggen.
En afspraken maken dat ze bv. op bepaalde tijden spelen, wanneer jij bv. werkt.

Als je een koopwoning hebt, word het anders.
Maar dan nog kun je terecht bij de wijkagent, leg het probleem uit.
Het lijkt allemaal wat overdreven (denk je misschien) om gelijk naar de politie te stappen.
Maar een wijkagent is een soort maatschappelijk werker van de wijk en probeert burenproblemen op te lossen, door te gaan praten.

Nodig de wijkagent uit, kan hij gelijk horen wat jij de hele dag hoort.
Vertel je verhaal, hij zal je zeker serieus nemen.

Pianomuziek vind ik prachtig, maar niet ieder moment van de dag en zeker niet urenlang.

Probeer het gewoon!
Veel succes!

(heb zelf op deze manier een burenprobleem op kunnen lossen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de piano van je buren op marktplaats, en vermeld erbij: gratis af te halen en hun adres erbij!

HAVE FUN!