Wordt er tegenwoordig meer geslist dan vroeger?

Op TV lijkt er meer te worden geslist dan vroeger. Is dat echt zo, of ligt het toch aan onze nieuwe provider?

Voorbeeld: de reclamespot van Sunweb. Daarin hoor ik bijna geen S meer, maar een klank die tussen S en F in ligt.

Bij sommige (niet alle) programma's hoor ik iets vergelijkbaars.

Cryofiel
een jaar geleden
3.2K
LeonardN
een jaar geleden
" Procentueel misschien niet, maar relatief wel. "
Bedoel je niet:
==Procentueel(relatief) misschien niet, maar absoluut wel.== Even de reclame gezocht (gok ik)
https://www.youtube.com/watch?v=QL7PEC6FmOM
belleblaasbel
1 maand geleden
"De stem is van Karima el Fillali"
Diana Bolder
12 dagen geleden
"Spoken word. Voor reclame, alsjeblieft zeg! Als deze reclame op tv komt gaat meteen het geluid uit. Ze slist ook nog... Bedenk dat je twee dingen zegt/vraagt:
Wordt er tegenwoordig meer geslist dan vroeger?
Op TV lijkt er meer te worden geslist dan vroeger. Het kan ook zijn dat:
Er relatief gezien niet meer geslist wordt, maar er op TV men minder afwijzend is op spraakgebrek. Wellicht is het een kwestie van overhaaste generalisatie. Waarbij je nu (sinds je dit fenomeen hebt waargenomen) je er nog meer op focust. Hoe vaak hoorde je een slisser op TV in '00 of in '90? (soort drogreden uit geheugen). Het heeft iig niets met je provider te maken. Die stuurt hetzelfde digitale signaal door.
Inekez1
een jaar geleden
Ik heb wel de indruk inderdaad dat er vroeger bij castingbureaus meer werd gelet op correcte abn uitspraak dan nu. Of misschien letten ze er nu ook wel op, maar wordt er bewust vaker gekozen voor juist een afwijkende uitspraak. In het kader van de inclusieve samenleving, waar je als bedrijf goed scoort als je laat zien (en horen) dat je ook mensen met een afwijking of niet-westerse achtergrond aan het werk hebt. Bij reclamebureaus is het soms ook zo dat bewust wordt gekozen voor een irritante reclame, zodat mensen er over gaan praten en discussiëren en er daardoor juist extra aandacht voor ontstaat. In de sunweb reclame is vooral het woord vakantie heel irritant om te horen, omdat het wordt uitgesproken als vakanTTSSie. Ik heb de indruk ook dat het slissen vaak niet eens echt slissen is, maar een (bewust?) heel harde uitspraak van s, z en t. Ik hoor het vaker bij mensen met een Marokkaanse achtergrond, ook in het echte leven dus buiten de tv om. Het lijkt op een accent.

Antwoorden (1)

Het is moeilijk om te zeggen of er tegenwoordig meer geslist wordt dan vroeger. Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen, zoals de toegenomen technologische mogelijkheden en de veranderende maatschappelijke normen.
10 maanden geleden