Is een zorgverlener verplicht van te voren te melden dat er kosten buitenvergoeding worden gemaakt?

Bv bij een diëtist. Stel je krijgt 3 uren per jaar uit de basis verzekering. (Niet aanvullend verz).
Zij wisten dat ik zelf niet kan betalen. Dus gestopt en afgesproken dit jaar weer te starten met de nieuwe 3 uren voor 2023.
Nou krijg ik een extra rekening buiten mijn vergoeding (nog van november 2022) voor een telefonisch/mail telefonisch/mailconsult. (Gedeclareerd als code 6005). Die datum heeft de diëtist geen contact gehad met de zorgverzekeraar, dat heb ik gecheckt. Wel heb ik zelf die datum een nieuwe brief aangevraagd die kwijt was door bewind.
Die datum van de zogenaamde gemaakte kosten heb ik wel mail contact gehad 1 verstuurd en 1 antwoord ontvangen van diëtist.

Ik heb een mail gestuurd met de vraag waar die kosten precies van zijn. Die lezen ze morgen denk ik.
Is een zorgverlener verplicht van te voren te melden dat er kosten buiten de vergoeding worden gemaakt? Zeker als er al afgesproken was dat het even stopt.
Het enige wat ik en de zorgverzekeraar kunnen bedenken is dat de diëtist geld vraagt voor dat ene over en weer mailtje. Wat overigens wel mag zei de zorgverzekeraar maar het echt heel erg flauw is en zij het zeer zelden mee maken.

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Om over na te denken": De verzekeraar zegt wel dat dit erg flauw is, maar diezelfde verzekeraar drukt enorm op de tarieven. Die diëtiste krijgt dus precies genoeg voor die 3 uren, en geen cent meer.
Het opzoeken van die 'brief die kwijt was door bewind' kost de diëtiste dus wel extra tijd. En vergis je niet in de kosten; een euro per minuut is realistisch.

Antwoorden (1)

Nee, een zorgverlener is dit niet verplicht. Het is de verantwoordelijkheid van de patiënt om hun zorgverzekering (en de vergoedingen) in de gaten te houden.

Voor een zorgverlener is dit ook niet te doen. Met alle variaties in verzekeringen zijn er zeker 100-den soorten verzekeringen en vaak heeft een zorgverlener ook zeker 100-den actieve patiënten. Het is ondoenlijk om alles voor iedereen in de gaten te houden.

Ik weet niet hoeveel werk de diëtist aan uw vraag heeft besteed. Maar vergis u niet dat er al snel 10 a 20 minuten in een vraag gestoken wordt (in ieder geval gemiddeld met het opzoeken met items in het dossier e.d.). Vaak is die tijd in principe onbetaald. Maar met telefoontjes, mailtjes en andere contact momenten zijn zorgverleners zo 1 a 2 uur per dag onbetaald bezig. Dat is de reden waarom dit vaak toch gefactureerd wordt (als de zorgverlener dat mag. Er zijn ook groepen (zoals fysio's) die dit niet zomaar in rekening mogen brengen).
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
En bovendien: een mail terugsturen om te wijzen op het ontstaan van extra kosten, kost ook tijd. Grote kans dat er dan weer een nieuwe mail komt om te vragen waarom, of om aan te geven toch die informatie nodig te hebben en dan moet het alsnog opgezocht worden. Hoe meer er gemaild wordt over en weer, hoe meer tijd dat kost. Men mag er vanuit gaan dat je geen informatie gaat opvragen als je die niet echt kwijt bent en/of niet (meer) nodig hebt. Dus ook als ze hadden gemeld dat je ervoor moet betalen, zou die informatie alsnog moeten worden opgezocht en opgestuurd.