Wat moet ik doen als er geen begrip komt met woorden die mij raken?

In de zorginstelling vroeg een begeleidster aan mij: hoe is het?

Ik gaf aan omdat de meeste begeleiders nooit doorvragen uit belangstelling gaf ik aan : ik zou graag dieper contact willen inplaats algemene belangstelling "

Komt er als antwoord van de begeleidster : ik reageer alleen maar algemeen.

Ook een ander voorbeeld die begeleidster pakt je ook bewust terug als het gesprek niet lekker loopt geef je dat aan dat even niet wil praten en je maakt dan later contact zegt ze belerend: je wilde toch niet met mij praten?"

een jaar geleden
1.3K
Pieterke
een jaar geleden
Misschien zou je na zo'n vraag kunnen reageren met: "Mag ik daar in een persoonlijk gesprek op ingaan?". Als je dat wilt natuurlijk.
tinus1969
een jaar geleden
Wat gebeurt er als er dan reageert met ‘wat je zegt raakt me’, of met ‘dit komt hard op mij over’?

Antwoorden (1)

Dan moet je, net als ieder ander, relativeren. Iedereen kan wel eens bot tegen je doen, soms als reactie op iets wat jij doet, soms 'zo maar', om een reden waar jij geen invloed op hebt.

Morgen kan het weer beter gaan, of niet, maar dat geeft niet. Probeer de positieve kanten van gebeurtenissen en van mensen te (blijven) zien. En blijf zelf zo veel mogelijk een goed humeur houden, wat er ook gebeurt. En neem de zaken niet zo serieus: zo belangrijk zijn ze niet.

Dat is relativeren.
Antoni
een jaar geleden