Wat is een vooliggende voorziening van de gemeente? En kun je daarme de huis huur van betalen?

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het begrip ‘ voorliggende voorziening’ staat tegenover een bijstandsuitkering als achterliggende voorziening. Het betekent dat er een andere inkomstenbron is en dat er daarom geen recht is op een bijstandsuitkering.
een jaar geleden
Een voorliggende voorziening is een overheidsregeling of uitkering die voorliggend is aan andere voorzieningen vanuit de overheid. Voor de bijstand geldt bijvoorbeeld dat andere uitkeringen voorliggend kunnen zijn: van die uitkering(en) moet dus eerst gebruik worden gemaakt. Kan dat niet (meer), dan kan de bijstand weer in beeld komen. Voorbeelden van voorliggende voorzieningen van de bijstand zijn verschillende uitkeringen die door de rijksoverheid via het UWV worden uitbetaald.

Wanneer gemeenten bijstandsuitkeringen helpen omzetten naar deze voorliggende regelingen besparen zij direct – en soms zelfs met terugwerkende kracht – op de bijstand.

Het is niet zo maar te zeggen of hiermee de huur van een huis kan worden betaald. Dat zal per geval moeten worden bekeken.
Antoni
een jaar geleden
almoukdaaad44
een jaar geleden
Maar kan ik hier de huur van betalen? want ik zit zelf onder bewind en de huur is nu ook de vorige maand niet betaald. en dat is niet goed als je schulden hebt en ik heb nu helemaal geen andere inkomen
tinus1969
een jaar geleden
Nee, daar kun je de huur niet van betalen. Als je bewindvoerder zijn werk niet doet, moet je naar de rechter en een andere bewindvoerder laten aanstellen. Er is geen alternatief.
Antoni
een jaar geleden
Ik weet niet op welke voorzieningen jij, @almoukdaaad44, recht hebt, en hoe hoog het bedrag daarvan voor jou zal zijn, dus ik weet ook niet of je hiermee de huur kan betalen. Dat zal je zelf moeten nagaan.