Wikipedia geeft deze definitie

'Corruptie is het politieke, sociale of economische verschijnsel waarbij iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst.'

Een filosofisch woordenboek geeft deze:

'Verrotting; omkoping; welbewust breken van beloftes voor eigen voordeel; ambtenaren of bestuurders die de wet niet handhaven waar zij wettelijk verplicht zijn dat te doen; wetenschappers die geen wetenschap maar politieke of religieuze waanleren uitdragen als wetenschap; politici die in de politiek zijn voor eigen voordeel; misdadige praktijken van ambtenaren en bestuurders; samenwerking van georganiseerde misdaad en ambtenarij of bestuur.'

Woorden-Boek:

'corruptie: cor` rup - tie
[-sie]
(«Latijn)
de -woord (vrouwelijk)
corrupties

bederf, bedorvenheid;

omkoping, het aannemen van geld of geldswaarde door de bekleder van een openbare positie als tegenprestatie voor een bep. gunst;

vervalsing
corruptie: omkoopbaarheid

machtsverstrengeling

omkoperij

bederf, bedorvenheid, rotheid'

________________________________

Nee, ik denk niet dat de wereld corrupt is, hoewel er wel veel corrupte mensen zijn, vooral onder hen die de macht hebben. Maar er zijn ook heel veel eerlijke mensen, zelfs onder de machthebbers.

Ik denk wel dat iedereen te koop is en dat alleen de prijs verschilt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

de wereld is niet corrupt!
het zijn sommige mensen die erop wonen die corrupt zijn .
in de VS komt t nog wel voor dat de plaatselijke politie in de media komt dat ze corrupt zijn maar tegenwoordig hoor je t niet veel meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat er wetten en omgangsregels zijn, is iedereen uiteindelijk wel om te kopen.
Dat zit nou eenmaal in onze natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat in onze natuur zit, waarom zijn er dan zulke grote verschillen tussen landen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna iedereen, behalve jij en ik
De wereld is niet corrupt, de maatschappij is niet corrupt. Dankzij wetten en de controle daarop is de corruptie in de wereld beperkt. Nederland behoort tot de minst corrupte landen ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Corruptie komt het meest voor op de plaatsen waar de bureaucratie het grootst is. Dat is omdat in die landen op elk niveau, ook op het laagste, er een administratieve belemmering is die je met een beetje geld kunt overbruggen.

Hoe minder bureaucratie, hoe minder corruptie. Maar nog steeds betekent dat helaas niet dat ook landen waar eigenlijk geen bureaucratie is, er geen corruptie is. Het is alleen zo dat dit pas op hogere niveaus zal voorkomen en met hogere bedragen gemoeid gaat.

Kortgezegd: de wereld is niet corrupt, het zijn administratieve systemen die corruptie met zich meebrengen.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noem eens zo'n land zonder bureaucratie, dan ga ik er meteen heen om te wonen.
itsme
13 jaar geleden
'eigenlijk geen bureaucratie' is wat ik schreef, in absolute zin is natuurlijk elke vorm van administratie en regelgeving een mate van bureaucratie. Waar ik op doel is dat er landen zijn waar je eerst een aanvraag moet doen voor een aanvraagformulier om in aanmerking te komen voor een aanvraag van een vergunning. En er zijn landen waar je op basis van rationele argumenten ergens al dan niet een vergunning krijgt. Van die laatste is Nederland een voorbeeld.
stel u de wereld voor 1 dag zonder sancties ;daar is uw antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld zelf heeft geen speciale eigenschappen op dit gebied, maar de bewoners wel. En overal in de wereld komt corruptie voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is al een hele lange tijd zo , en dat zal ook wel nooit veranderen ! Daar draait hij voor een groot gedeelte op .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de wereld kan niet corrupt zijn,het is een planeet met wat natuur erop ,de mens is corrupt van nature omdat het eigenbelang altijd voor het algemeen belang gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt erop dat er een corrupt iemand aan iedereen minpunten geeft die zegt dat de wereld niet corrupt is maar de mensen wel.
In alle landen van de wereld probeert men wel door wetgeving de hebzucht van de mensheid te beteugelen. Maar het blijft moeilijk.
In het algemeen komt corruptie in rijke landen minder voor. In arme landen is mens makkelijk omkoopbaar.
Maar voor geld wordt veel gedaan hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld is niet corrupt, de wereldbevolking is voor een groot deel corrupt. Of het nou op grote of op kleine schaal is, in elk land komt het voor. Corruptie is niet uit te roeien. Mensen gaan nu eenmaal graag voor eigenbelang, macht en geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal is corruptie.
Maar vooral in zuid america is het erg daar valt bijna alles af te kopen .
Het probleem is dat de mensen bijna niks verdienen en dan een beetje geld is dan een welkome aanvulling op hun schamele loon .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja rot tot op het bot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereld is niet corrupt, maar alle mensen hebben de capaciteit om corrupt te woorden. Hoe meer egoïsme bestaat des te meer corruptie bloeit. Helaas bestaat de egoïsme in de mensheid volop in kracht.