Hoe kun je aan producten zien of ze door kinderhanden gemaakt zijn?

Het is nog geen standaard, maar steeds meer bedrijven gaan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Uit morele overwegingen en/of door druk van consumenten - die willen weten wat ze kopen, waar het vandaan komt en door wie het gemaakt is – proberen steeds meer bedrijven kinderarbeid uit hun keten te weren en informatie over de herkomst van hun producten inzichtelijk maken.

Intussen zijn een aantal keurmerken in het leven geroepen om producenten en hun leveranciers te controleren op werkomstandigheden en een eerlijke prijs. Sommige bedrijven hebben zich inmiddels ten doel gesteld alleen producten op de markt te brengen die op een maatschappelijk verantwoorde manier vervaardigd zijn. Toch blijft het moeilijk om van ieder product te achterhalen of het zonder kinderarbeid tot stand gekomen is. Kinderarbeid is wijdverspreid en de keten van leveranciers is vaak moeilijk te achterhalen.

Het beste wat je als consument kunt doen, is zoveel mogelijk kiezen voor “Fair Trade” producten en steeds kritisch blijven als je twijfelt over de herkomst van een product. Schroom niet om de verkoper of de producent te vragen wat die over de herkomst weet en of er een actief beleid is om te garanderen dat geen kinderarbeid is gebruikt bij het tot stand komen van het product!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die zekerheid heb je nooit. Ik heb overlaatst een documentaire gezien waar ze met een verborgen camera gingen filmen, iedereen, ook op het terrein, blijft tot het laatste ontkennen dat ze met kids werken. Laat staan dat ze je hier een eerlijk antwoord gaan geven......
Gebruik gewoon je gezond verstand en laat heel goedkope dingen liggen, zeker als je ziet dat ze met de hand gemaakt of beschilderd zijn.
Als iedereen dit doet zal er veel minder van die spullen geconsumeerd worden....