Waarom drinken mensen tot dat ze dronken worden en niet meer kunnen staan?

Ik zie mensen drinken tot dat ze niets meer kunnen doen, ze weten niet meer wie ze zijn en waar ze zijn en ze gedragen belachelijk, ze worden ziek en misselijk en de volgende dag hebben ze ellende. Dat gedraag herhalen ze regelmatig op feesten en met uit gaan waarom doen ze dat?

Toegevoegd na 23 uur:
Het gaat niet om alcoholisten maar om mensen op een bedrijfs feest, jongeren en mensen die verder geen verslaving's problemen hebben

Toegevoegd na 23 uur:
Het gaat niet om alcoholeisten maar om mensen op een bedrijfsfeest, jongeren en mensen die verder geen verslavingsproblemen hebben

Toegevoegd na 23 uur:
Het gaat niet om alcoholeisten maar om mensen op een bedrijfsfeest, jongeren en mensen die verder geen verslavingsproblemen hebben

Toegevoegd na 23 uur:
Het gaat niet om alcoholeisten maar om mensen op een bedrijfsfeest, jongeren en mensen die verder geen verslavingsproblemen hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Toevallig heb ik daar ook een discussie over gehad met iemand. Het heeft te maken met maat houden. Als je eenmaal begint te drinken stop je normaal gesproken als je merkt dat je wat aangeschoten bent. Maar er zijn ook mensen die door de alcohol net alle remmen verliezen en daardoor ook niet meer stoppen met drinken.

Je hoeft echt niet verslaafd aan alcohol te zijn om dat te doen. Het heeft gewoon te maken met je grenzen bewaken en het effect van alcohol. Door het drinken vervagen grenzen en ook het gezond verstand. Daardoor doen mensen nog wel meer domme dingen met veel alcohol op.
Ik kan me zelf ook altijd moeilijk verplaatsen in dat soort dingen, want mijn verstand functioneert toch altijd nog voldoende met wat alcohol op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat het vooral betrekking heeft tot stoerdoenerij en voordat iemand dronken word, is iemand aangeschoten en durven mensen wat meer e.d. Een prettige fase voor veel mensen, dus denken ze; kan nog wel wat bij en voor ze het weten zijn ze dronken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn mensen die dat doen, verslaafd aan alcohol. Als je niet verslaafd bent kan je het makkelijk bij een, twee of drie glaasjes houden, verspreid over een hele avond, zonder dronken te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn na aangeschoten te zijn,een stap te ver gegaan.En dan s,morgens die spijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door alcohol vervagen ook je grenzen, dus ook qua drinken.
Carmiggelt zei al; 'Van een flat afspringen met de intentie om maar één etage te vallen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met het vluchten voor persoonlijk leed en verdriet.
Het drinken is om even je rotzooi te vergeten. Om eindelijk eens een beetje te ontspannen en anders te zijn.

Diegene die niet meer kunnen stoppen, willen te graag vasthouden aan datgene wat ze willen vergeten (met het drinken).
En hoe meer ze drinken, hoe meer hun muurtje wordt afgebroken en hoe meer ze hun werkelijke zelf zullen zien. Aan deze zelf hebben ze een hekel, want ze hebben niet voor niets die muur opgebouwd.

Ze zitten vast in hun denkwijze. Want ze denken dat ze het even kunnen vergeten, terwijl alcohol juist alle remmen losmaakt en ook alle muurtjes.

---

Ze herhalen dit, omdat ze een blinde vlek hebben. Ze zien niet in dat juist alcohol en dronken zijn hun ware zelf laat zien.
Bovendien hebben ze de grootste moeite om zichzelf staande te houden als ze nuchter zijn. Dan is misschien die muur er wel, maar hun leed en verdriet voelen ze nog steeds.

Ze willen vergeten, maar bij dronkenschap herinneren ze zich juist. Totdat ze... out gaan. Maar dan is herinnering er de volgende dag. Die is onvermijdelijk en bikkelhard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze:
- verslaafd zijn
- ongelukkig zijn (zoeken verdoving/vergetelheid
- onder te veel druk leven (te zware baan/lastig gezin enz.)
- ergens heel veel verdriet om hebben ( bewust lam zuipen)
- stoer willen doen (kijk eens wat ik op kan)
- fysieke pijn willen onderdrukken
- ergens doodsbang voor zijn
- het leven eigenlijk zat zijn en hopen dat er in verdoofde toestand een einde aan komt
- als kreet om hulp (mensen die moeilijk ' praten' proberen op andere manier soms hulptroepen op de been te krijgen. Onbewust vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me de laatste jaren een tijdsverschijnsel.
Mogelijk is dit omdat de media er zoveel aandacht aan schenkt.
Ik vind het verschrikkelijk om te zien.
Niet dat ik tegen alcohol ben, het is tenslotte best lekker. Het maakt dat je je losser voelt, (als je dat nodig hebt). Maar stomdronken is waardeloos en maakt je willoos.
Volgens mij is het wel een verslaving, want je hebt steeds meer nodig om dat punt te bereiken!