Waarom geven we fooi in de horeca?

Ik geef liever fooi aan een verpleegster dan aan een serveerster. Is het een bepaalde norm die in onze maatschappij ingeslopen is of zijn er gegronde redenen?

13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De lonen in de horeca lagen en liggen laag, alhoewel nu het minimumloon van toepassing is.

Vroeger (voor invoering van de minimumlonen) was het loon binnen de horeca mede afgestemd op het krijgen van fooien. Standaard gold ongeveer 10% fooi op de eindafrekening.
Je had als consument zelf nog enige invloed op de kwaliteit of beleving van de bediening. Was je tevreden, dan gaf je plusminus 10% fooi, was je ontevreden over de bediening, dan gaf je minder.
Tegenwoordig zijn de prijzen inclusief bediening en kan je dus in principe niet meer kwaad worden aangekeken als je geen fooi geeft, ook al is het nog steeds gebruikelijk fooi te geven.
Veel werknemers in de horeca werken wel met een nul-uren kontrakt of op oproepbasis. Hierbij ben je niet zeker van een vast inkomen en dit is niet altijd een vetpot. Een extraatje door de fooi is dan uiteraard welkom.

Het blijft inderdaad ongelijk dat de fooi (extra waardering) voor andere beroepsgroepen niet zou gelden, maar in de horeca is dit historisch zo gegroeid.
Daarnaast, waar ligt de grens? De notaris niet, maar de bakker wel? Moeilijk!
Het is overigens niet te hopen dat men in beroepen als de verpleging ooit (weer) afhankelijk zou zijn / worden van fooien (giften, donaties), alhoewel dit vroeger misschien nog wel erger was. (charitatieve instellingen, kerken, kloosters: "liefdewerk oud papier")
Tot slot:
zal iemand die geen geld heeft op eenzelfde wijze behandeld worden als degene die een verpleegster / verpleger af een toe € 100 toe kan stoppen ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De salarissen in de horeca liggen laag. Hebben altijd laag gelegen. Het is volgens mij al eeuwen gebruikelijk dat dit personeel wordt getipt bij een goede bediening. De salarissen zullen er wel op zijn aangepast.

Persoonlijk vind ik het leuk om met een klein extra bedragje te laten merken dat ik de gezellige en correcte bediening op prijs heb gesteld.

In de verpleging werkend is het niet toegestaan cadeautjes aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
dus we doen het "omdat we het altijd zo gedaan hebben"? En wat is laag salaris? Verdienen schoonmakers gemiddeld niet minder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze mogen in de verpleging wel kado s aannemen maar geen contant geld
toen onze kinderen werden geboren in het ziekenhuis {keizersnede} hebben wij de verpleegsters gewoon een vvv bon gegeven
deze mogen ze gewoon aannemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@werk, absoluut niet. Volgense de certificaten waaraan een ziekenhuis moet voldoen zitten ook schenkingen onder een bepaald meetbaar proces. Zij mogen nooit iets aannemen, in de zorg kan dat situaties veroorzaken die niet gewenst zijn. Dat ze het aannemen is het tweede!
Waarom klappen we voor een piloot, en waarom niet voor een taxichauffeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fooi geven is puur een vorm van waarderen
als jij in een restaurant niet lekker gegeten hebt of het eten was koud of de muziek stond te hard dan geef je toch geen fooi
er zijn geen echte redenen te noemen behalve waardering dat je een fooi geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vroeger een kelner of serveerster geen loon kreeg.
Die moest zijn salaris uit de "gift"van de klant halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we sowieso ook instellen dat er fooi wordt gegeven aan een (goede) verpleegkundige! En als we toch goed bezig zijn ook aan (goede) leraren.

Maar het heeft ermee te maken dat in de horeca niet in alle landen (mediterrane/ Aziatische) het personeel een vast salaris krijgt ( ik weet niet of dit in het verleden in Nederland ook het geval was, maar dat zou goed kunnen), in die landen leeft men van fooi. Men wordt daar dus betaalt naar hoe dienstverlenend iemand is. Dus daar is het logisch.

Ik denk dat het zo ooit in Nederland ook is ontstaan, de salarissen in de horeca zijn nog altijd schrikbarend laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er anders binnenkort helemaal geen bediening op het terras meer komt opdagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt een overblijfsel vanuit de tijd dat bedienend personeel slechts een kleine vergoeding kreeg voor zijn werk en het verder van de fooien moest hebben.
Enerzijds was dit van werkgeverszijde een soort garantie dat het personeel zich voorkomend en correct/vriendelijk gedroeg t.o.v. de klant, anderzijds was het lekker voordelig..
Thans heeft iedereen gewoon een salaris. Bovendien zijn de prijzen in de horeca tegenwoordig (zeker na de komst der euro, waarna alles ongeveer verdubbeld lijkt!) zo hoog, dat een fooi eigenlijk absurd is. je geeft de bakker, slager, kruidenier of de groenteman ook geen fooi en in de verzorgende sector (waar mensen zich het laplazerus rennen voor een mager loontje) mag het niet eens.
Best goed dat je deze vraag stelt. Goed moment om ermee te stoppen!