Wat is de gemiddelde woonruimte voor een alleenstaande in Nederland?

2 jaar geleden
4.2K
SimonV
2 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Je kent de CBS-cijfers...
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vind de mediane woonoppervlakte veel meer zeggen.

Het beste antwoord

Een gemiddeld 1-persoonshuishouden heeft een woonoppervlakte van 88 m2. Maar in de grote steden zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen is de oppervlakte van de woning van alleenstaanden gemiddeld minder dan 70 m2.
fremar
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een gemiddelde oppervlakte van 88 vierkante meter? Lariekoek. De link is een makelaarspraatje. Maar de beantwoording van een vraag hoeft toch niet een makelaarspraatje te zijn?
De realiteit is heel anders. De realiteit is dat bijvoorbeeld in Amsterdam zelfs een oppervlakte van 40 vierkante meter tegenwoordig een wensdroom is die bijna nooit uitkomt.... Daar mag je blij zijn met 25-30 vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik had al een plus gegeven.
Geen lariekoek!
Deze makelaar heeft de informatie van het CBS overgenomen!!
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Je weet inderdaad al dat deze info vanuit het CBS komt. Nogmaals, als je deze getallen niet representatief vind, zal je dat zeer grondig moeten kunnen onderbouwen met concrete getallen en onderzoeken.
SentWierda
2 jaar geleden
Het is een taalkundige kwestie en daar heeft de makelaar dankbaar gebruik van gemaakt.
Stel de alleenstaande die het kleinst woont, heeft 25 vierkante meter. Stel de alleenstaande die het grootst woont, in een paleis, heeft 5000 vierkante meter. Dan is taalkundig het gemiddelde (= het midden houdend tussen twee uitersten): 25 + 5000, gedeeld door 2 = 2512 vierkante meter. De gemiddelde woonruimte voor een alleenstaande in Nederland is 2512 vierkante meter. Dit lijkt een juist antwoord op de vraag. Maar is het dat ook? Nee!
Het CBS heeft in de berekening ook villa's en kastelen meegenomen die worden bewoond door alleenstaanden en komt hierdoor uit op 88 vierkante meter. Dat komt de makelaar goed uit.
Maar is het antwoord juist? Nee. Als je de vierkante meters van alle alleenstaande Nederlanders optelt in gewone woningen (zonder villa's, kastelen en paleizen) dan kom je uit op circa 40 vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het antwoord is juist.
Er wordt gevraagd wat de gemiddelde woonruimte is voor alleenstaande.
Een gemiddelde is een gemiddelde.
Dat krijg je door alles op één hoop te gooien en te delen door het aantal huizen.
Ook de kleinste en ook de grootste. Verder is het CBS zeer betrouwbaar!
Gewoon droge cijfers. Ofwel feiten.
Dan maakt een makerlaar daar taalkundig gezien geen gebruik van. Eén groot kasteel laat 10.000 kleinere huizen niet absurd stijgen in m2!
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda,
Het is een statistische kwestie. Niet een taalkundige kwestie. Dit is wat je noemt misinformatie verspreiden.
Je hebt gelijk dat een groot getal het gemiddelde kan opschroeven. Maar dat is wel als er een extreme waarde tussen zit t.o.v. een kleine populatie. Als je jouw uitspraak doet, zul je moeten aantonen dat het hier inderdaad om een kleine populatie gaat. Dit doe je niet, je roept dat het niet klopt met een regering waarvan je hier niet aantoont dat die op gaat. Dus heb je een mening die niet met de feiten overeen komt. En daardoor verspreid je in feite misinformatie en ondermijn je wetenschappelijk onderzoek.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. M.b.t. statistiek:
Een statisticus is iemand die, als hij met zijn hoofd in een brandende kachel en met zijn voeten in een emmer ijs staat, verklaart: 'Gemiddeld genomen, voel ik me wel lekker'. Citaat uit Office Graffiti van N. Locke.
Dat is wat het CBS doet en waar de makelaar dankbaar gebruik van maakt.
Natuurlijk heeft het CBS statistisch gelijk - maar de patiënt (= alleenstaande huisbewoner) is overleden.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Je blijft doorgaan met dingen uit de context te halen. Het is een grap over statistici, niet een onderbouwing over waarom je statistiek per definitie moet wantrouwen.
En dit is niet wat het CBS doet. Zij bereken wel op basis van een heleboel getallen verschillende kengetallen waaronder een gemiddelde. Ik snap dat dit niet overeenkomt met wat jij ervaart, maar dat kan ook kloppen. Het is een gemiddelde voor GEHEEL Nederland. Per definitie zit de helft daaronder. Waarschijnlijk dus ook waar jij woont. Het CBS heeft het ook per gemeente aangegeven. Dat is nu meerdere keren gezegd, maar daar ben je nog geen 1 keer op ingegaan.
Zoals eerder gezegd dient dit soort data weerlegd te worden met concrete, verifieerbare onderzoeken. Dat doe je niet en nogmaals, dan heb je gewoon een mening. En dat mag ook. Maar jouw mening is geen reden om de data vanuit het CBS naast je neer te leggen. Overigens snap ik de laatste opmerking ook niet, bewoner overleden...
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. De exacte cijfers over de verhuurmarkt van de NVM bieden uitkomst. Uitkomst over de onzin van 88 vierkante meter voor een alleenstaande..
De gemiddelde oppervlakte van een woning is in Nederland: 86 vierkante meter voor een appartement en 115 vierkante meter voor grondgebonden.
De mediane woninggrootte is resp. 75 en 112 vierkante meter.
Voor een alleenstaande komt dit neer op ongeveer de helft. Dus gemiddeld resp. 43 en 57,5 vierkante meter; en 37,5 en 56 vierkante meter.
De gemiddelde grootte van een appartement is het kleinst in Gelderland (79) en het grootst in Limburg (92).
De gemiddelde grootte van een grondgebonden huis is in Drenthe het kleinst (104) en in Friesland het grootst (124).
Bron: Marktrapportage 2019 van de NVM.
Bron: https://vgm.nl/nieuwsdoc/78411_190703-Rapportage-huurtransacties-H1-2019.pdf
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
En je beschuldigt mij van het "spelen met definities"? Je noemt hier zelf de mediaan, niet het gemiddelde.
Het rapport geeft dan ook een gemiddelde woninggrootte van 86 m2. Dat scheelt toch niet zo heel veel. Plus dat het hier gaat over álle soorten woningen, en niet over de woningen van de alleenstaande nederlander. Dus het gaat over een ander onderwerp.
Een volgend punt is dat dit gaat over de verhuurmarkt. De cijfers van het CBS gaan over het totaal. Dus de vergelijking gaat ook hier niet op.
Ook jouw berekening dat voor een alleenstaande de helft geldt, is niet onderbouwd. In het rapport van de NVM komt het woord "alleenstaand" niet voor... Maar mijn grootste punt is waarom de branchevereniging van makelaars hier ineens wel gebruikt mag worden en aan het begin het slechts een "makelaarspraatje" was (terwijl de laatste puur de cijfers van het CBS over nam). Kortom, er is wederom geen onderbouwing. Er wordt niet aangetoond waarom het CBS ongelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Als iemand niet onafhankelijk en onpartijdig is (wat het CBS wel is), zijn het mensen van het RVM. Jee, verkoop of koop je huis maar. Taxateurs en makelaars willen een goede boterham verdienen…..
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het enige dat 100% objectief was, zijn de gegevens van het kadaster!
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Het NVM-rapport geeft een gemiddelde appartementsgrootte van 86 vierkante meter. En een mediane appartementsgrootte van 75 vierkante meter.
Ik woon in een gezinsappartement - en ik stel al al dagenlang: 80 vierkante meter. Blijkt ongeveer goed, volgens de NVM (en de NVM beschikt over de recente landelijke cijfers). De 1-persoons appartementen vormen een miniem deel van de totale woningmarkt. Het antwoord van fremar (88 vierkante meter voor een 1-persoons appartement) staat nogal haaks op de NVM-cijfers. Ik stel: het is de helft van 80 = 40 vierkante meter.
Daarover gaat de discussie.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Je stelt de helft op basis waarvan? Welke onderbouwing gebruik je daarvoor? Het komt arbitrair over, gevoelsmatig. Dat is geen concrete onderbouwing. Dat zeg ik ook al dagen.
Daarbij kijk je naar appartementen, en alleen maar verhuur. Een subcategorie dus. Het CBS kijkt naar alle woningen, koop en verhuur appartementen, woningen, studio's en ik denk inderdaad ook een enkel kasteel (alhoewel je die in de statistiek er ook uit kan laten omdat het een uitbijter is).
Feit blijft dat het rapport niet over het geheel gaat. Daardoor kan je inderdaad een ander beeld krijgen. Daarom is juist data interpreteren een vak apart en kan je dat niet zomaar. Voor je het weet, trek je de verkeerde conclusies, zeker als je daar ook anekdotisch bewijs in mee neemt. Concluderend, het gegeven rapport is niet representatief omdat het een subcategorie bespreekt en niet de gehele collectie.
Thecis
2 jaar geleden
De discussie gaat over de geloofwaardigheid van het CBS. Daarvan wordt gezegd dat het niet goed is, dat het lariekoek is, dat de data verstoord wordt door uitbijters, en enz. Er worden steeds redenen aangevoerd welke elke keer weerlegd worden én er wordt aangegeven dat je onderbouwde data niet zomaar naast iemand neer kan leggen zonder gedegen, met onderzoek ondersteunde, data. Dat is tot op heden niet voorbij gekomen. Zoals eerder gezegd voldoet het rapport hier niet aan omdat het slechts een subset bespreekt.

Andere antwoorden (1)

De gemiddelde woonruimte voor een alleenstaande in Nederland is 40 vierkante meter. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw gebaseerd op vraag en aanbod in de huursector (zowel woningbouwverenigingen als particuliere verhuur).
De gemiddelde woonruimte ivoor een gezin (twee volwassenen met al dan niet 1 of 2 kinderen) in Nederland is 80 vierkante meter. Gebaseerd op vraag en aanbod in de huursector.
Dit zijn de standaard gemiddelde oppervlaktes. Daar kan van worden afgeweken zowel naar beneden als naar boven. In een stad is de gemiddelde oppervlakte vaak beperkter, op het platteland is de oppervlakte vaak groter..
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Heb je een bron?
SentWierda
2 jaar geleden
Het Nederlandse woningbouwbeleid in de afgelopen zestig jaar en toegespitst op de situatie anno 2021 is de bron. Is dat voldoende?
LeonardN
2 jaar geleden
Nee. Een controleerbare bron, in de vorm van een link. Nu is het niet meer dan wat jij zegt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit antwoord klopt niet.
Het bovenstaande wel.
Hier komt de bron van het CBS.
Even doorlezen, dan lees je het gemiddelde van de alleenstaande. https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/22/woonoppervlakte-in-nederland
Thecis
2 jaar geleden
Het CBS geeft het gemiddelde weer va heel Nederland. In hun infogram zie je het ook per gemeente. En het klopt dat het gemiddelde per gemeente scheelt (de helft van Nederland zit per definitie onder het gemiddelde).
Zonder onderbouwing of bronnen komt in dit geval op het geven van een mening.
SentWierda
2 jaar geleden
In het NOS Journaal van zondagavond 12 september: een Amsterdams gezin met twee kinderen op 50 vierkante meter. Ook dat komt tegenwoordig maar al te vaak voor in de grote steden.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Beste Sent, je komt met voorbeelden (is helaas wel waarheid voor sommigen).
Deze voorbeelden bestaan, maar zíjn geen gemiddelde! Deze drukken de gemiddelde cijfers weer.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Dit noemt men anekdotisch bewijs.