Waarom wordt studentenvereniging Minerva ook wel 'de tent' genoemd?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
7K
Antoni
2 jaar geleden
Het is niet een bijnaam van de vereniging, maar van de sociëteit, het verenigingsgebouw.
Amadea
2 jaar geleden
Het is sinds 1950 (vooral in het westen van Nederland) heel gebruikelijk om een horecagelegenheid een tent te noemen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
In mijn tijd (1975-1981) heette de sociëteit nog gewoon de sociëteit en zeker niet "de tent". Die laatste benaming moet dus ná 1981 zijn ontstaan.

Antwoorden (1)

In het Leids studentenwoordenboek wordt als betekenis van de tent ook de sociëteit van Minerva genoemd.
Over het algemeen wordt een horecagelegenheid vaak een tent genoemd. Waarschijnlijk heeft na de fusie in 1973 tussen het Leidsche Studenten Corps en de Vereeniging van Vrouwelijke Studenten een corpsbal eens gebrald: “Kom op, we gaan naar de tent, kerels!” en kreeg de sociëteit zo deze bijnaam. Doorgaans wordt een sociëteit door studenten ‘de soos’ genoemd.
SimonV