Hoe groen is Nederland als we straks allemaal een elektrische auto('s) hebben?

Momenteel is de behoefte om 10% van onze energiebronnen te krijgen uit "groene bronnen".

Wat als we straks allemaal een groene auto hebben en deze moeten opladen. Waar halen we die energie dan vandaan? Nu komt dus 90% dus voornamelijk uit fosiele brandstoffen.

Zijn we met groene auto's dan wel groen bezig (totaalbeeld)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Momenteel is de behoefte om 10% van onze energiebronnen te krijgen uit "groene bronnen". " Je bedoelt, momenteel wordt ons van hogerhand opgelegd dat we die richting uit zullen moeten zonder enige vorm van goede onderbouwing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Lodewijk, zo kun je het stellen. Links of rechts om heeft de regering dat besloten. En de regering is er democratisch gekomen. En aangezien zij de stem van het volk zijn heb jij indirect ons dat opgelegd... :P

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk best wel moeilijk te zeggen hoe groen Nederland achteraf dan wordt. Zonnecellen, windmolens en alle soorten centrales om energie op te wekken moeten worden gebouwd. Dit bouwen kan in geen enkele mogelijkheid 'groen' worden gebeurt. Denkhierbij aan het stroomverbruik (en de afkomst daarvan) en uiteraard de grondstoffen (en eventueel hoe materialen gemaakt worden). Echter, dit is slechts een kleine investering. en te verwaarlozen vergeleken met de profeit. Indien alle energie wordt opgewekt door windmolens, zonnecellen en waterkracht wordt de stroom heel 'groen' opgewekt. De kosten om dit te laten gebeuren zijn wel gigantisch hoog. Als je dus een auto op elektriciteit laat lopen, welke echt 100% groen is, zou hij groen rijden. Dan moet je alleen nog zorgen dat de bouw van de auto's ook volledig groen gebeurt.

Indien dát gebeurt is, lijkt mij, als ik niks ben vergeten, dat wij pas kunnen zeggen dat wij groen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de praktijk haalt een energiecentrale een hoger rendement dan je auto bij het opwekken van energie uit fossiele brandstoffen. Dus daar ligt het voordeel. Pas als we over zijn op kernfissie gaan we de goed kant op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat, of auto's met hyper-efficiënte zonnecellen. (Wat eigenlijk ook weer gebruik maken van kernfusie is, in zekere zin...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gehele plaatje bekijkt: Nee. Waarschijnlijk niet. Transport van electriciteit kost energie, het opwekken ook. Het doel zou dan ook moeten zijn: Energie opwekken dmv windmolens, waterkracht, golfbrekers. En daarmee je auto laten rijden. Dan komen we in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weleens gelezen dat het rijden in schone auto's relatieg gezien weinig effect heeft. Laten we zeggen dat de vervuiling van de auto's naar verhouding minimaal is wanneer we kijken naar de vervuiling van de industrie in nederland.

Volgens mij was de verhouding 5% door auto's en 95% door indrustie en energie en dergelijke.

Hiermee niet zeggende natuurlijk dat schone auto's overbodig zijn!

Helaas kan ik het artikel niet meer vinden.