Is het mogelijk om buiten de gevestigde orde te leven in Nederland?

Kan iemand zonder gebruik te maken van rechten, zonder geld en verplichtingen in Nederland een waardig leven leiden? zo ja hoe dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ja hoor, je kan een klooster in. Dan heb je geen geld nodig, rechten heb je altijd last van en je kan een waardig leven leiden.

Hetzelfde geld natuurlijk voor diensten waarbij anderen jouw eten en onderdak betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klooster....

Andere antwoorden (4)

nee dat is onmogelijk!
dan ben je eigenlijk een dakloos persoon en zelfs die hebben middelen nodig om te bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is in Nederland niet mogelijk. Vraag me af, of dit überhaupt in de wereld ergens kan.

In elk ontwikkeld land heeft een mens rechten en plichten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen, om geen gebruik te maken van de rechten, de plichten kun je echter niet zomaar naast je neerleggen.
13 jaar geleden
Een waardig leven is een relatief begrip.
Er zijn zat kluizenaars die bewust leven in eenzaamheid.
Maar dit zijn wel mensen die ooit geld nodig hadden om zo'n "ideaal" te bereiken. Vaak leeft men dan van wat de tuin hen bied, heeft een eigen energievoorziening. En komt sporadisch van het eigen erf, om de absolute essentiele levensbehoeften te kopen (Kleding, ed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn er. Mensen die ervoor kiezen los van de sameneving in een tentje of hutje te vertoeven. Zomer en winter. Deze mensen hebben geen uitkering en leven van wat hun door een enkele barmhartige medeburger wordt toegestopt.
En als dat niet gebeurt vissen ze water uit de rivier en zoeken voedsel in vuilnisbakken. Ze redden zich wonderbaarlijk en willen van niets en niemand afhankelijk zijn.
Eenzame zielen, die vroeg of laat toch meestal in de klauwen van het geciviliseerd systeem belanden. Als ze ziek worden bijvoorbeeld, of als ze hun tentje moeten opbreken.
Ik heb er beroepshalve wel eens zijdelings mee te maken gehad en gezien hoe deze mensen, uiteindelijk, op kosten van de gemeente begraven worden. Geen stoet van dierbaren die afscheid van hen neemt. Niemand. Alleen een halve handvol beroepsmatig betrokkenen.
Tja..wat zal ik ervan zeggen. Misschien dit, hoe meer en beter de samenleving georganiseerd is, hoe lastiger het is je eraan te onttrekken. Overal staan zo'n beetje sankties op. Even in het donker een broodje halen bij de bakker betekent: een deugdelijke fiets bezitten met licht voor en achter, een identiteitsbewijs in de zak, stoppen bij verkeerslichten terwijl er niemand aankomt, geen of weinig alcohol in je lijf, gepast gekleed (geen aanstoot geven)enzovoort. Het lijkt allemaal zo vanzelf, maar werkelijk alles is zo'n beetje aan banden gelegd. Daar ontworstel je je zo maar niet meer aan.